Performance Max – Allt du behöver veta om den AI-baserade kampanjtypen
När Performance Max lanserades i slutet av 2021 möttes det av både hyllningar och skepsis från branschen. Inte så konstigt med tanke på att P-Max skiljer sig så pass mycket från andra kampanjtyper i Google Ads.
I den här artikeln går vi igenom vad Performance Max är och hur vi går tillväga för att sätta upp en kampanj.
Innehåll i artikeln
Vad är Google Performance Max?
Performance Max är en kampanjtyp i Google Ads som gör att annonsörer kan synas över alla Googles annonsytor genom endast en kampanj.
Hur fungerar Performance Max?
P-Max är i mångt och mycket en så kallad “black box”. Allt du som annonsör gör är att ladda upp annonsmaterial till Google och definiera ditt mål med kampanjen (du har tillgång till en viss typ av målgruppsinställning, mer om detta längre ner) Därefter tar Googles AI-motor över och börjar placera ditt uppladdade material på alla Googles olika annonsytor. Dessa inkluderar vanliga sökmotorn, Youtube, display, shopping, gmail m.m.
Genom maskininlärning börjar Performance Max sakta men säkert ta reda på vilken målgrupp och på vilka kanaler ditt erbjudande presterar som bäst. Ju mer data Google samlar på sig, desto bättre presterar kampanjen.
Med andra ord.
Ju mer pengar du stoppar in i kampanjen, desto snabbare resultat får du.
Hur väl fungerar Performance Max?
Hela idén bakom P-Max är att du som annonsör lämnar över all kontroll till Google. Vi har sett exempel på när detta fungerat bra men också många exempel på när det inte fungerat så bra.
Mycket hänger på hur väl du satt upp dina mål och hur bra ditt annonsmaterial är som du laddar upp till Google.
Klart är att det alltid är värt att testa kampanjtypen. Google själva menar att P-Max alltid kommer skapa bättre resultat än vad du kan göra själv med de mer traditionella kampanjtyperna.
Performance Max är också värt att investera tid i eftersom det är tydligt att Google Ads mer och mer är på väg åt det här hållet. P-Max är Googles sätt att säga “hit är vi på väg”. Många tror att Google Ads på sikt kommer förvandlas till ett “start och stopp” baserat verktyg.
Det vill säga.
Du klickar på start.
Google sköter resten.
En full övergång till detta ligger dock långt fram i tiden. Även om signalen är tydlig. Vi rekommenderar att fortsätta kombinera olika kampanjtyper och inte lägga alla sina ägg i en korg. På så sätt säkerställer du fina resultat idag samtidigt som du framtidssäkrar din betalda annonsering.
Så kommer du igång med Performance Max
1.
Du börjar med att logga in i ditt Google Ads-konto och klicka på “ny kampanj”. Därefter väljer du vad kampanjen går ut på. Du har följande alternativ:
- Sales
- Leads
- Website traffic
- App promotion
- Awareness and consideration
- Local store visits and promotion
2.
Efter det väljer du vilket konverteringsmål kampanjen ska ha.
3.
I nästa steg väljer du kampanjtyp. Där väljer du “Performance Max”.
4.
Efter det ger du din kampanj ett namn och klickar på “continue”.
Efter de här fyra första stegen är du redo att börja göra specifika inställningar för Performance Max. Du kommer att gå igenom följande 5 steg:
- Bidding
- Campaign settings
- Asset group
- Budget
- Summary
Bidding
Det är här du ställer strategin för hur P-Max ska hantera budgivningen. Du har två alternativ. Antingen väljer du att fokusera på “conversion value” eller “conversions”. För alternativet konverteringar kan du sätta ett tak på hur mycket Google får spendera på varje konvertering. “Conversion value” är det alternativ som är förifyllt och rekommenderat att använda sig av. Här kan du ställa in önskvärd ROAS om du vill.
Därefter ställer du in om du enbart vill fokusera på nya kunder.
Campaign settings
Under campaign settings väljer du vilka platser du vill annonsera på. Samt ställer in språk. Du väljer även start och slutdatum för kampanjen. Här gömmer sig också en liten funktion som gör att du kan tillåta Google att själva skriva annonstexter åt dig. Kryssar du i dig den rutan kommer Google generera textannonser åt dig baserat på informationen på dina landningssidor.
Asset group
I det tredje steget laddar du upp allt ditt annonsmaterial. Logotyp, bilder, filmer, textmaterial osv. Det är också här du väljer vilken URL du vill skicka besökare till.
Under search themes och signals ger du Google information om din målgrupp. Här kan du skriva in sökord du tror att dina potentiella kunder söker på samt ladda upp målgruppsdata från tex Google analytics. Ju bättre data du ger Google till en början desto bättre utgångsläge har kampanjen.
Budget
I det fjärde steget skriver du in hur stor budget du vill att kampanjen ska ha. Tänk på att det är dagsbudget du ska skriva in.
Summary
I det femte och sista steget får du en sammanfattning över dina kampanjinställningar. Kolla igenom så allt ser bra ut. Därefter är det bara att publicera.