Ankartext
Har du hört talas om begreppet “ankartext” men aldrig riktigt förstått vad det är eller hur de fungerar? Då har du kommit helt rätt! I den här artikeln får du lära dig vad en ankartext är och varför den är viktig för din SEO.
Har du hört talas om begreppet “ankartext” men aldrig riktigt förstått vad det är eller hur de fungerar? Då har du kommit helt rätt! I den här artikeln får du lära dig vad en ankartext är och varför den är viktig för din SEO.
Ankartext är den klickbara texten i en länk på webben. Länken i sin enklaste form består av en hänvisnings-URL, alltså den sida som man vill skicka besökaren vidare till, samt en ankartext som är den synliga länktexten.
Här är ett exempel på en länk till vår digitala ordlista. Ankartexten är i det här fallet “digitala ordlista” och hänvisnings-URL:en är https://searchintent.se/digital-ordlista/.
Texten som placeras i en länk bär på både ett användarvärde och SEO-värde.
Länkar är i grund och botten användarnytta. Hela internet bygger på ett nätverk av sidor sammankopplade med länkar. För att en länk ska vara användarvänlig ska den uppfylla vissa kriterier.
Just ankartexten tillfredsställer det andra listade kriteriet. Med en välformulerad ankartext ska den som vill klicka på länken förstå till vilken sida man kommer.
Inom SEO-världen brukar man prata om till exempel exact match ankartexter. Det betyder att en ankartext innehåller det exakta sökordet man vill synas på Google med. Google använder sig nämligen bland annat av ankartexten i länkar för att bedöma hur relevant en sida är i förhållande till sökordet.
Till exempel: Om du vill synas på sökordet kaffekopp och har tagit fram en sida för det vill du se till så att interna och externa länkar som pekar mot sidan har relevanta ankartexter. Då stärker det Googles helhetsbild av att sidan faktiskt handlar om kaffekoppar och din synlighet på sökordet kommer öka.
Tänk på att försöka variera dina ankartexter och inte bara använda exact match när du bygger länkar från andra sajter. Om du bara har exact match ankartexter blir risken stor att Google tycker att sidan är överoptimerad och åtgärden kan ha en motsatt effekt, alternativt att Google bara bortser från länkvärdet.
När det kommer till interna länkar, alltså länkar mellan olika sidor på din sajt, finns det ingen risk för överoptimering. Där är det snarare viktigt att vara tydlig mot Google genom att vara konsekvent med ankartexterna till sina sidor.
För att hålla nere risknivån gällande de externa länkarna, kan du variera med så kallade partial match ankartexter. Ett exempel på en partial match kan vara: “…läs mer om kaffekoppar här…” istället för att länka bara “kaffekoppar”. Det mest säkra sättet är dock att använda sajtens varumärkesnamn som ankartext när du bygger länkar från andra sajter.