Allt om e-handel

På den här sidan får du veta vad e-handel är, vilka typer som finns och vilka för- och nackdelar som finns med e-handel.

Vad är e-handel?
Fördelar med e-handel
Nackdelar med e-handel
Olika typer av e-handel

E-handel

Under de senaste årtiondena har fenomenet e-handel ökat i popularitet. E-handel marknadsföring, e-handel, e-commerce, näthandel, ja, kärt barn har många namn. Vill du lära dig mer om e-handel? Läs vidare i vår artikel!

Vad är e-handel?

E-handel är processen av att köpa och sälja produkter online, på hemsidor eller appar. E-handel syftar till detaljhandel online och shopping online med hjälp av elektroniska transaktioner. Idag är e-handel vanligt och det finns inget som säger att utvecklingen kommer stanna här. Det finns nästan inget som inte säljs online idag, du kan köpa kläder, teknik, musik, böcker, flygbiljetter och upplevelser online. 

 

E-handel har gynnat många mindre företag genom att nå ut till en större marknad men till lägre kostnader. Mindre företag får även chansen att effektivisera fördelningen mellan sina kanaler och kan nå ut till fler personer än vad de tidigare kunnat utan e-handeln. 

Fördelar med e-handel

  • Alltid öppet – Fysiska butiker har oftast begränsade öppettider men en e-handel kommer alltid vara öppen eftersom hemsidan alltid är igång. Detta öppnar dörrar för kunder som inte har möjlighet att besöka de fysiska butikerna under deras öppettider.

 

  • Billigare – Om man jämför e-handeln kostnader med en fysisk butiks kostnader så har e-handeln betydligt lägre driftkostnader än den fysiska butiken. En e-handel kräver ingen hyra och ingen personal vilket gör det mycket mer kostnadseffektivt. 

 

  • Räckvidd – Fysiska butiker är ofta geografiskt begränsade, speciellt till närliggande marknader. Exempelvis om du har en butik i Uppsala men vill sälja dina produkter i Stockholm så måste du öppna en helt ny butik i Stockholm. Med en e-handel är du inte geografisk begränsad och kunder kan köpa dina produkter eller tjänster vart de än är i världen. 

 

  • Automatiserad lagerhantering – Med hjälp av elektroniska onlineverktyg kommer automatiseringen av lagerhantering att underlätta. Lagerstyrningen har blivit med kontrollerbar och effektiv eftersom det går att hantera lagret med hjälp av sina kanaler. 

Nackdelar med e-handel

  • Säkerhet – Vissa konsumenter vill inte ge ut sin personliga information som mejladress, kortnummer eller telefonnummer som många e-handlare kräver idag. Detta är förståeligt eftersom bedrägerier online har ökat sedan e-handel blev så stort som det är idag. 

 

  • Kundupplevelsen – Kundupplevelsen som kunden får i fysiska butiker är något som många företag försöker behålla eller återskapa. Det är något som kan få en kund att ständigt komma tillbaka eftersom kunden gillar upplevelsen och trivs i butiken. Med e-handel blir detta väldigt svårt, kunden möts inte med ett leende eller ett hej av personalen vilket gör upplevelsen online tråkigare än den i butik. Självklart finns den konsumenter som föredrar den upplevelsen, att inte säga hej och vara trevlig utan att bara fokusera på köpet. 

 

  • Kostnader – Även fast du slipper kostnaderna som hör till en fysisk butik så måste du ändå betala andra typer av kostnader som hör till e-handeln. Kostnaderna ska täcka ett tema, domän, logotyp, webbhotell med mera. För konsumenten tillkommer det ofta tull- och fraktavgift när de beställer via nätet. 

Olika typer av e-handel

B2B e-handel

B2B e-handel gäller när ett företag säljer en produkt eller tjänst till ett annat företag, exempelvis en grossist som säljer till en återförsäljare. Den här typen av e-handel är inte konsumentinriktad och oftast innefattar denna handel produkter som mjukvaror eller råvaror. 

B2C e-handel

B2C e-handel är den vanligaste typen av e-handel, den går ut på att företag säljer produkter eller tjänster till konsumenter direkt, exempelvis när du köper en dator från en näthandlare. 

D2C e-handel

Detta är den senaste versionen av e-handel. D2C betyder att varumärket säljer direkt till slutkunden utan att använda sig av återförsäljare, grossister eller distributörer. Social försäljning via medieplattformar som Instagram, Snapchat eller Facebook är vanligt när det kommer till D2C e-handel. 

C2C e-handel

C2C e-handel ämnar sig till försäljning av en produkt eller tjänst mellan två konsumenter, denna typ av försäljning sker på plattformar som Etsy eller eBay. 

C2B e-handel

C2B e-handel syftar till att en konsument säljer produkter eller tjänster till ett företag eller organisation. Exempelvis fotografer, konsulter eller när influencers erbjuder exponering till ett företag eller organisation.