Influencer marketing
Vad är influencer marketing, hur fungerar det och hur kommer du igång? I den här artikeln har vi samlat att du behöver veta om marknadsföring via influencers.
Vad är influencer marketing, hur fungerar det och hur kommer du igång? I den här artikeln har vi samlat att du behöver veta om marknadsföring via influencers.
Innehåll i artikeln:
Influencer marketing är en snabbväxande marknadsföringsmetod som går ut på att personer som anses kunna påverka eller influera andras köpbeslut marknadsför företag och varumärken direkt mot sina följare i sociala medier.
Influencers når ut till användarna på sina plattformar genom att publicera inlägg i form av bilder, videos, texter, men även genom annat typ av content, och som ersättning får de betalt av företag som vill marknadsföra sina produkter.
Samarbeten mellan en influencer och ett varumärke behöver dock inte bara betyda att man marknadsför specifika produkter eller tjänster, utan kan också syfta till att öka varumärkeskännedomen för ett företag. Det vill säga att fler potentiella kunder känner till och blir bekanta med ett företag. På det viset kan man likna marknadsföring genom influencers som en typ av ambassadörskap.
Marknadsföringskanalen, som i Sverige också kallas för influerarmarknadsföring, fick sitt verkliga genombrott när Instagram exploderade i popularitet under andra halvan av 2010-talet då appen hade 370 miljoner användare. År 2020 hade Instagram över 1,3 miljarder användare varav 1 miljard av dessa var aktiva på appen varje månad. På 5 år ökade alltså appens användarantal med 251%.
Idag finns det renodlade influencer marketing-byråer som influencers kan samarbeta med.
Genom influencers relation till sina följare har de möjligheten att påverka följarnas köpval av en produkt eller tjänst som influencern då marknadsför på sociala medier. Eftersom att följarna aktivt valt att följa en viss influencer, kommer de sannolikt vara mer mottagliga och lättpåverkade av denna typ av marknadsföring. Detta eftersom att människor föredrar att lyssna på de personer de är lika och känner förtroende för.
Om din kompis till exempel berättar att hen har köpt ett hårvax som hen verkligen rekommenderar, så kommer du förmodligen bli påmind om rekommendationen när det är din tur att köpa hårvax. Valet kommer då med stor sannolikhet att falla på just det märke som din kompis rekommenderat, eftersom att du litar på den personen. Detta kan man kalla för word-of-mouth, vilket fungerar på ungefär samma sätt på sociala medier.
Influencer marketing ses ofta som en del av digital marknadsföring, och till viss del stämmer det eftersom metoden bygger på att utnyttja digital teknik. Samtidigt är det stora skillnader, inte minst gentemot den största digitala marknadsföringsmetoden; sökmotoroptimering, SEO. I fallet med influencer marketing är det personen, influencern, som skapar innehåll i syfte att engagera och påverka målgruppen eller följarna. Sökmotoroptimering handlar om att synas vid tillfället någon Googlar efter det du säljer eller erbjuder.
Din e-handel säljer hundkoppel. Om du inte dyker upp på förstasidan i sökresultatet lär du inte sälja särskilt många koppel. Att synas är steg ett. Steg två är att vinna klicket från sökresultatet. Kunden behöver välja just dig. I det här skedet kan influencer marketing spela en viktig roll i att skapa preferens för varumärket.
Om du som hundägare följer en annan hundägare på Instagram och den personen i sin tur har många följare är denne att betrakta som en influencer på området. Hen kan påverka dig och potentiellt sett tusentals andra hundägare i era köpbeslut.
Hela den här kundresan är ett exempel på hur influencer marketing kan samspela med andra kanaler, i det här fallet SEO. Influencern bidrar till att skapa preferens för varumärket genom att använda och rekommendera ett visst koppel. Alla följare kommer inte behöva ett nytt hundkoppel just nu, men när de väl gör det så Googlar de. Det vet vi, eftersom sökvolymen enbart för ordet “hundkoppel” är 3500 sökningar per månad på Google i Sverige.
Vi vet också att varumärken du har en relation till, som du känner igen och som du associerar med positiva känslor, har högre CTR (större andel procentuellt sett som klickar sig vidare från sökresultatet) än genomsnittet. Som med nästan all digital marknadsföring så är en lyckad SEO-strategi fundamentet som andra aktiviteter vilar på.
Ett ytterligare exempel på influencer-marknadsföring involverade YouTube-kändisen PewDiePie. Han slog sig ihop med skaparna av en skräckfilm som utspelade sig i de franska katakomberna under Paris och skapade en serie videor där han genomgick utmaningar i katakomberna. Det var den perfekta typen av innehåll för filmens målgrupp och för PewDiePies 27 miljoner prenumeranter och videorna fick nästan dubbelt så många visningar som filmens trailer.
Alla influencers har olika stora plattformar, här är några exempel på plattformens storlek och vad storleken kallas:
Hashtags samlar och kategoriserar innehåll i ett samlat flöde på sociala medier. Detta hjälper andra personer som är intresserade av samma ämne att hitta innehåll om det. Dessa används ofta under inlägg som har med det temat att göra, exempelvis #Searchintent eller #kundcase.
En adlink, också kallad annonslänk eller affiliatelänk, är en länk som kan generera pengar till influencern när någon antingen klickar på länken eller köper via den. Förutsatt att influencern har delat länken med sina följare.
Att vara brand ambassador, eller varumärkesambassadör som det också kan kallas, skiljer sig inte mycket från vad en influencer gör. Men som brand ambassador representerar man och samarbetar med ett, eller flera, företag under en längre period. I många fall ses man då också som ansiktet utåt för varumärket. Detta gör det extra viktigt att företag väljer rätt ambassadör eftersom personen blir en viktig representant för deras marknadsföring.
Ett lead är en person som har interagerat med ett varumärkeserbjudande genom visat intresse för en produkt, tjänst eller det content som varumärket har publicerat. Denna person behöver inte stämma överens med den perfekta kund som varumärket söker och personen behöver inte heller nyttja det som varumärket erbjuder, så länge som den visat intresse.
Engagemang, det vill säga gilla-markeringar, kommentarer, delningar eller sparat innehåll av följare på sociala medier, kan mätas genom en så kallad engagemangsgrad. Detta är ett mått på hur stor andel av de som nås av innehållet som faktiskt engagerar sig. Engagemangsgraden baserat på följare fås fram genom att addera gilla-markeringar och kommentarer för ett inlägg, dividera det med antalet följare och sedan multiplicera det med 100.
Exempel: En inlägg på ett konto med 10 000 följare får 300 likes och 15 kommentarer.
Engagemangsgraden = (300+15) / 10 000 * 100 = 3,15%
Engagemangsgraden för inlägget är 3,15%.
Genom att välja fel influencer kan du göra mer skada än nytta, exempelvis ett företag som specialiserar sig inom hårvård vill förmodligen samarbeta med en influencer som kan använda deras produkter eller har kunskap inom hårvård. Om företaget detta fall skulle välja en influencer som generellt associeras med skor och väskor skulle detta inte vara det perfekta valet av influencer, då det förmodligen inte är inom hårvård som följarnas intresse finns.
Influencerns följare uppskattar förmodligen content som har med skor och väskor att göra mer och kommer förmodligen inte intressera sig för företagets produkter i samma utsträckning som förväntat.
Det är inte alltid enkelt att mäta resultatet av influencer marketing eftersom olika kanaler samspelar med varandra. En influencer bidrar, som tidigare nämnt, till att skapa preferens för ett varumärke genom både användning och rekommendation.
Personen som exponeras för marknadsföringen kanske inte väljer att göra ett köp direkt via en länk som delas, som också ofta innehåller en spårningskod. Detta gör potentiella köp i framtiden svårare att spåra.
När personen i framtiden bestämmer sig för att göra ett köp så kommer köpprocessen förmodligen börja med en Googling. Om valet faller på en produkt som personen sett en influencer rekommendera, kommer inte köpet spåras till just det samarbetet, utan istället ses som ett köp som startade via en sökning på Google.
Det blir därför extra viktigt att sökmotoroptimera sin hemsida för att säkerställa att man rankar på sökresultaten, ju högre upp du rankar, desto större chans att vinna klicken.
Att välja rätt influencer är A och O för ett lyckat samarbete. Att göra misstaget när det kommer till val av influencer kan innebära slöseri med tid, pengar och energi. Det kan vara bra att analysera den potentiella influencerns följare, och hur influencern och följarna interagerar med varandra innan du väljer vilken influencer du vill samarbeta med. Om vi tydliggör med ett exempel:
Tänk dig att du är ett medelstort hårvårdsföretag som ska starta sin första influencer-kampanj. Du har hittat tre möjliga influencers som kommer att representera och marknadsföra ert varumärke men du kan endast välja en av dem tre. Dessa tre är:
Man kanske tror att det självklara valet är influencer 1 eftersom den har flest följare men innan vi gör vårt val ska vi analysera deras interaktion med sina följare och huruvida följarna är äkta eller ej. Anledningen till varför du behöver analysera detta är för att säkerställa hur många följare som är aktiva, engagerar sig med innehållet och interagerar med influencern.
Mått på engagemang och interaktion med innehållet är bland annat att man gillar, kommenterar eller till och med delar inlägget med de i sin bekantskapskrets.
Detta utförs genom att antingen räkna ut det manuellt, be influencern om informationen eller genom att använda dig av till exempel Grin eller Klear som är mjukvaruprogram skapta för att räkna ut influencers data.
Resultatet av uträkningen kommer förstås variera beroende på hur många följare influencern har, oftast är det ju mindre följare desto mer interaktion, detta eftersom det är lättare att interagera med färre följare. Med mer interaktion kommer även mer tillit och förtroende för influencern, följaktligen varumärket som marknadsförs.
Innan du väljer en influencer behöver du även undersöka om deras följare och publik är kompatibel med företagets målgrupp. Detta inkluderar exempelvis ålder, kön, språk, plats och intressen.
I detta fall är det smartast att välja influencer 3 eftersom de har högre interaktion med sina följare och 60% av följarna är intresserade hårvård vilket är gynnsamt för ditt varumärke. Generellt sett är micro-influencers mer kostnadseffektiva eftersom de inte kräver en lika hög betalning som macro-influencers. Nu har vi lärt oss hur man väljer rätt influencer till sin första influencer marketing-kampanj!
Priset för influencer marketing kan variera på grund av många olika faktorer men det är viktigt att ha en överenskommelse på förhand, exempelvis 5 inlägg på Instagram som kostar 2000kr vardera. Anledningen till att priset varierar beror bland annat på följarantal, men också på vad som ska ingå i samarbetet, exempelvis hur många inlägg som ska göras, vilken typ av innehåll som influencern ska producera, hur många visningar man siktar på eller hur länge samarbetet ska pågå. Priset ska självklart inkludera alla delar av samarbetet och kampanjen, allt från konceptutveckling till publicering.
Det finns olika typer av utbildningar för att kunna jobba med influencer marketing, såsom korta kurser och program, både på högskolor och gymnasial nivå. De flesta kurserna är fördjupningskurser för dig som redan är utbildad eller jobbar inom marknadsföring. Beroende på vilken utbildning du väljer kommer du få olika kunskaper inom ämnet, trots att den typen av utbildning är väldigt ny.