Statuskod 404
Här förklarar vi statuskod 404 lite mer ingående:
Vad är statuskod 404?
Statuskod 404 steg-för-steg
Orsaker till statuskod 404
Är statuskod 404 dåligt för SEO?
Åtgärder för statuskod 404
Sammanfattning
Här förklarar vi statuskod 404 lite mer ingående:
Vad är statuskod 404?
Statuskod 404 steg-för-steg
Orsaker till statuskod 404
Är statuskod 404 dåligt för SEO?
Åtgärder för statuskod 404
Sammanfattning
404-sidor är sidor som visas för besökaren när han eller hon försökt besöka en sida på webbplatsen som finns. Det är en felsida som kommer upp när något gått fel och statuskod 404 innebär att servern inte har hittat sidan som begärdes. De flesta har alla hamnat på en 404-sida någon gång. Kanske har vi stavat fel på företagssidan eller tryckt på en bruten länk. Men vad är det egentligen som händer när man hamnat på en 404-sida? Och vad betyder statuskod 404? Här går vi igenom allt!
Låt oss gå igenom allt lite mer detaljerat. När en användare söker på internet begär webbläsaren information från en webbserver. Det som händer är att besökaren skickar en förfrågan till webbservern genom att skriva in en URL eller direkt på webbläsaren genom att trycka på en länk. Webbservern svarar därefter på begäran och genererar en http-statuskod. Den vanligaste statuskoden som visas är 200 – vilket betyder att allt är korrekt och leder till att innehållet visas på skärmen för besökaren. Men ibland visas statuskod 404 som innebär att sidan inte finns eller hittas på webbservern.
Webben använder ett protokoll kallat http (HyperText Transfer Protocol). Http hanterar kommunikationen mellan webbläsare och webbserver med förfrågningar och svar. Det finns totalt fem stycken http-statuskoder som påvisar en viss situation, tillstånd eller status.
Den fulla listan av statuskoder är lång. Här är några vanligt förekommande http statuskoder:
Statuskod 404 kan exempelvis bero på fellänkning från en sida till en annan, eller att besökaren skrivit fel URL. Det innebär att webbservern går att nå, men inte den specifika sidan, och pekar därmed på att det är ett klientfel. Det kan exempelvis vara en fellänkning från ett nyhetsbrev, eller att besökaren stavat fel på en URL. Skulle en besökare skriva in ett domännamn, lägga till ett snedstreck och skriva något random så skulle den hamna på en 404-sida. Det gör att 404-sidor är en naturlig del av webben och behöver nödvändigtvis inte vara något dåligt.
Det som händer är att användaren har begärt åtkomst till ett innehåll på en webbsida, men denna sida hittas inte på servern. Webbservern svarar i sin tur till webbsidan med statuskod 404 – att sidan inte hittades på servern – och besökaren lämnas slutligen med felmeddelandet error 404 page not found.
Det korta svaret är nej – statuskod 404 är inte dåligt för SEO. 404:or är normalt och är en naturlig del av webben. Även Google har 404-sidor och det är hälsosamt för en hemsida. Att ha flera hundra 404-sidor på en webbplats kan vara övergripande dåligt för webbsidan. Men det är inte själva 404-sidan som är skadlig för SEO, utan snarare sidorna som länkar till 404-sidan. Dessa länkar som pekar till en 404-sida kallas för brutna länkar och kan ge en dålig användarupplevelse till besökaren.
Som tidigare nämnt: 404-sidor behöver inte vara något dåligt, däremot är det brutna länkar som kan behöva åtgärder. Användare tycker inte om att få upp “error 404 page not found”. Besökaren kan bli frustrerade av ett error 404 meddelande vilket resulterar i dålig användarupplevelse. Det kan även tänkas att besökaren lämnar domänen snabbt och hittar den information de söker på en annan webbplats, som hos en konkurrent, vilket ger en hög bounce rate. Du kan läsa mer om bounce rate här.
När en besökare går in på din sida för att sedan lämna snabbt signalerar det till sökmotorernas algoritmer att sidan inte matchar besökarens sökintention och en trolig följd är att domänen rankas lägre. Sökmotorernas algoritmer tar hänsyn till användarens beteende på din hemsida – vilket är viktigt att ha i åtanke ur ett SEO-perspektiv. Om webbsidan dessutom är länkad från en externlänk går domänen miste om länkkraft.
Borttagna 404-sidor kan fortfarande driva trafik då de t.ex. fortfarande kan vara indexerade hos sökmotorer, externlänkas från en annan domän eller så finns sidan kvar i en användares bokmärke. Det ger ett stort värde att omdirigera dessa 404-sidor och ta vara på trafiken. Kontrollera därför dina 404-sidor länkar kontinuerligt. Screaming Frog, Ahrefs, och Semrush är några verktyg som hjälper dig att kontrollera dina 404 statuskoder.