I den första delen i serien om sökmotoroptimering får du lära dig vad SEO är, vilket värde SEO ger och hur du kan tänka när du investerar i kanalen. Dessutom kommer du få koll på de viktigaste orden och begreppen.
Skrolla ner för att börja läsa eller klicka på kapitel 2 om du vill hoppa direkt till nästa steg.
SEO (Search Engine Optimization, eller sökmotoroptimering) omfattar alla åtgärder som har som syfte att förbättra en webbsidas rankning i Google och andra sökmotorer. Där ingår bland annat:
Medvetenheten om betydelsen av SEO börjar bli allmänt spridd idag, och missuppfattningarna börjar sjunka undan. Det är idag få företag som inte alls intresserar sig för den här delen av sin marknadsföring. Att helt ignorera SEO är ett sätt att avstå från intäkter, och vem vill det?
15% av sajters trafik kommer från köpta annonser (SEM)
5% av sajters trafik kommer från sociala medier
Varje dag, vecka och månad kanaliseras enorma köpflöden via sökmotorernas resultatsidor. Dagligen öppnar miljontals människor sin webbläsare för att leta efter produkter och tjänster, ofta med en köpintention som är mer eller mindre mogen. Att få del av den värdefulla söktrafiken är kostnadsfritt i en viss mening. Sökmotorns resultatsida fungerar som en gratis annonsyta, eller en anslagstavla där vem som helst utan kostnad kan sätta upp en lapp med sitt erbjudande. Men det finns en hake – naturligtvis finns det en hake.
SEO inte gratis trots allt
Liksom på en anslagstavla är det lapparna som sitter överst som får mest uppmärksamhet. I sökmotorn kan kampen om de översta placeringarna bli ganska så intensiv, särskilt när det rör sig om en kommersiell nisch där varje klick representerar påtagliga ekonomiska värden. Med andra ord, ett affärsområde där många människor spenderar mycket pengar online.
Att synas på en topplacering kräver en viss arbetsinsats. Och arbete kostar både tid och pengar, så i det avseendet är det inte gratis att synas i sökresultaten. Även om varje enskild visning i Google är gratis, kan det kosta nog så mycket att ta sig in på topplistan och visas upp för världen.
Så även om SEO i praktiken alltså inte är kostnadsfritt, har det en fördel jämfört med andra kanaler: När en webbsida väl lyckas ta en stark position på Google, kan ni få relevant trafik till er sajt under lång tid framåt. Om Google en gång bedömt att sidan är relevant för en viss sökning, blir den inte irrelevant över en natt.
SEO – investering vs kostnad
En satsning på SEO kan alltså ge trafik under lång tid efter att satsningen är genomförd. Andra typer av annonser ger bara trafik så länge man fortsätter att köpa annonsutrymme. Där andra typer av marknadsföring är en kostnad, är SEO en investering.
När du investerar i SEO investerar du i din egen sajt. För att lyckas med SEO måste man bygga en riktigt bra sajt, och det är ett arbete som kan stärka verksamheten även på många andra sätt, bortom hur sajten rankar i sökmotorn. Saker som konvertering, tydlig information och ökad användarnytta är en del av kärnverksamheten för många verksamheter på nätet.
Det är förstås effektivare att öka sin försäljning genom att investera i sin egen verksamhet jämfört med att ge pengar till någon annan, eller betala någon annan för varje besök som sajten får.
Viktiga begrepp inom SEO
Det kan vara lite klurigt att förstå SEO-snacket ibland. För att hjälpa till har vi en riktigt bra FAQ här på sajten, som du kan hitta här. Men vi ska ändå gå igenom en del grundbegrepp redan här, för att se till att du som läser det här är med på noterna i fortsättningen.
SERP – Det som yrkesfolk kallar SERP är helt enkelt sökmotorns sökresultat. Alltså den sida som visas när du har skrivit in en sökfras och klickat på Sök i till exempel Google. För varje indrag i sökresultatet finns en blå länk. Den visar webbsidans titel och tar dig till sidan om du klickar på den. Under den blå länken finns en beskrivning av sidans innehåll, som brukar kallas meta description och är ett viktigt element i varje SEO-satsning.
Rankning – När SEO-folk pratar om rankning menar de helt enkelt vilken position i sökresultatet som en webbsida visas på. En majoritet av trafiken som kanaliseras via ett sökresultat går till de översta 3-5 positionerna. Normalt visas ungefär tio webbsidor på första sidan av ett sökresultat, och för webbsidor som visas först på sidan 2 eller senare minskar antalet utklick drastiskt. En sidas rankning skiljer sig mellan olika sökfraser och avgörs av hur relevant sidan är för just den frasen som användaren söker på.
Click-Through Rate (CTR) – Varje gång en webbsida visas i ett sökresultat finns två alternativ: Antingen klickar användaren vidare till sidan, eller också inte. Kvoten mellan antalet klick och antalet visningar kallas Click-Through Rate, förkortat CTR, och beskriver alltså hur stor andel av visningarna i sökmotorn som leder till ett besök på sajten. (Syftet med SEO är ju inte i första hand att synas i Google, utan att generera trafik till sajten – och i nästa steg omvandla besökare till köpare.)
Featured snippet (Utvalt utdrag) – Ibland kan Google visa upp en ruta med strukturerad information om sökfrasen som du skrev in. Innehållet i rutan är ”skrapat” från en relevant webbsida och innehåller en länk till den sidan om du vill läsa mer. Att synas i ett utvalt utdrag kan vara ett smart sätt att synas högst upp utan att ranka på plats nummer 1. Kallas ibland plats 0.
Externa länkar – Varje länk som pekar på din sida från en annan sajt räknas som extern länk. Motsatsen kallas intern länk, och de är också viktiga. Från början var själva idén med Google att räkna hur många externa sajter som ”röstade på” en viss webbsida genom att länka till den, och därigenom värdera sidans relevans. Mycket har hänt sen den tiden, men externa länkar till en sida ingår fortfarande som en av de centrala faktorerna i Googles rankningsalgoritm.
SEO content – En annan central faktor när sökmotorn försöker utvärdera en webbsidas relevans för en viss sökning är förstås innehållet på sidan. Alla textelement på sidan kan ha betydelse för hur sidan rankar i sökmotorn. Det finns en lång rad med tekniker och riktlinjer för att skapa innehåll som är optimerat för att ranka i Google och attrahera söktrafik.
Det genuina lönar sig
Falsk marknadsföring fungerar dåligt i Google. Även om du skulle lyckas ranka för en populär sökning, har du ingen glädje av trafiken om besökarna vänder i dörren.
Kom ihåg ekvationen: Försäljning = CTR x Konvertering
Med andra ord: ingen konvertering, ingen försäljning. Extra trafik till sajten som inte resulterar i ökad aktivitet medför bara ökade kostnader för den ökade prestanda som krävs.
Eller som man brukar säga: Relevans är A och O för ROI i SEO.