Social media marketing: Vad är det och hur kommer jag igång?

SMM, är det en felstavning av SMS kanske du tänker? Ett nytt buzzword som alla mediehus börjat slänga sig med för att du som kund ska bli förvirrad? I den här guiden förklarar vi allt du vill veta om SMM och tipsar om hur du kommer igång.

Om du känner dig träffad av föregående påståenden kan du fortsätta läsa, annars föreslår jag att du skippar introduktionen och hoppar direkt till tipsen.

Introduktion till SMM
Skillnaden på SEO,SEM och SMM
Skapa trovärdighet genom user generated content
3 steg – så kommer du igång med betalda annonser
Vikten av spårning
Tips från konsulten

 

Introduktion till social media marketing

SMM står för Social Media Marketing och är ett samlingsnamn på den digitala marknadsföring som sker på sociala plattformar som Youtube, Instagram, Facebook, Twitter och LinkedIn (med flera).

Betald och organisk marknadsföring förekommer alltså inte bara på sökmotorer som Google utan även på sociala medier. Organisk marknadsföring på sociala medier är det som sker gratis – genom att skapa inspirerande innehåll och hashtags som genererar likes, följare och delningar. Personligt innehåll vars primära fokus inte är att sälja är vägen att gå om du vill skapa engagemang och förtroende.

Att bygga en följarskara på det här sättet är ett långsiktigt arbete som kräver tid, tålamod och en välarbetad strategi – därför väljer många företag att komplettera med betalda annonser. Vi på Searchintent arbetar med den betalda delen av SMM.

 

Skillnaden på SMM, SEO och SEM

Den främsta skillnaden på SMM och digital marknadsföring som SEO och SEM är att den fokuserar ännu mer på innehållet och att skapa mervärde för kunden. Målgruppen på sociala medier är oerhört köpstark men det gäller att nå dem på rätt sätt. Alltför krängiga erbjudanden eller uppdateringar som fokuserar på kampanjer kommer inte att fungera.

På Google söker vi ofta efter information eller svaret på en fråga. “Facebook” googlades 233,100,000 under juli 2019 enligt siffror från Ahrefs*. Att googla på en social plattform är den vanligaste sökningen vi gör men när vi väl befinner oss på någon av dessa plattformar förändras vår intention radikalt. Här vill vi inte mötas av säljiga budskap eller råa fakta om ett företags produkter eller tjänster. Vi letar snarare efter innehåll som berör, inspirerar eller utbildar oss – det ska du som företagare ta vara på.

En annan viktig skillnad på SMM jämfört med SEO och SEM är var i köpresan kunden befinner sig. Inom marknadsföring finns ett antal modeller som illustrerar processen, där AIDA-modellen är en av de mest välkända. AIDA står för: 

A – Attention (uppmärksamhet)

I – Interest (intresse)

D – Desire (önskan)

A – Action (handling)

Med hjälp av SMM kan du börja bearbeta en potentiell kund redan i första steget genom att skapa kännedom om ert varumärke. När denne sedan är redo att gå vidare i köpprocessen är ditt varumärke top of mind och med välriktade annonser på Google i kombination med en sökmotoroptimerad sajt serverar ni de produkter eller tjänster som fyller kundens behov.

*Ahrefs är ett analys-verktyg som används inom SEO för att analysera webbplatser, kartlägga länkar och aktuella sökvolymer.

 

Skapa trovärdighet genom user generated content

En vanlig strategi inom SMM är att använda sig av det som på engelska kallas user generated content – alltså användargenererat innehåll. Det innebär att du lyfter innehåll i dina sociala kanaler som kunder, fans och influencers har skapat om din produkt eller tjänst. En tvist på dina betalda kampanjer kan vara att uppmana användaren att skapa den här typen av innehåll.

Så, vad finns det för fördelar med user generated content?

  1. Tidseffektivt. Någon annan har redan skapat innehållet åt dig vilket betyder att du sparar både tid och pengar.
  2. Ger en äkta bild av ert företag. Om andra kunder är så nöjda att de delar med sig av sina erfarenheter i sociala medier bidrar det till att skapa en äkthet och trovärdighet kring ert varumärke.
  3. Visar upp en annan bild än den ni vanligtvis förmedlar. Om ett företags fanbase har skapat innehåll visar det ofta upp en annan sida än den (vanligtvis) tillrättalagda som en marknadsavdelning förmedlar.

Exempel på user generated content

Kanske minns du Coca Colas kampanj där loggan byttes ut ett hundratal av de vanligaste förnamnen, med uppmaningen att dela en läsk med någon du tycker om? Kampanjen blev så lyckad att den uppgraderades under flera år med nya namn. Det finns idag möjlighet att skräddarsy sin Coca Cola-flaska online och även ta av klistermärket för att fästa på sin mobil, dator eller väska. Initiativet lever fortfarande vidare under #shareacoke.

Även många företag inom retail är duktiga på den här typen av marknadsföring, där kunder efter köp uppmuntras att dela sina outfitbilder under en specifik hashtag. Några exempel på user generated content från Instagram:

Monki – #monkistyle
Asos – #asseenonme
Na-kd – #benakd

 

3 steg: Kom igång med dina betalda annonser

  1. Identifiera var din målgrupp finns. Ett första steg är att identifiera var målgruppen finns. Är dina kunder andra företag? Då är LinkedIn en bra plattform att testa. Har du en yngre målgrupp kan Instagram passa. Kommunikationen bör alltid anpassas till den plattform annonsen ska rulla på. Om du väljer att annonsera på flera plattformar är det en bra idé att justera budskapet så att du inte pratar på samma sätt i alla kanaler.
  2. Sätt en budget. Precis som innan du ger dig in i en budgivning om en bostad kan det vara klokt att sätta en budget innan du kör igång. Genom de flesta annonsverktyg som finns idag får du en föreslagen summa som ger en fingervisning.
  3. Definiera mål med dina kampanjer. Mål ska vara tydliga och mätbara – hur ska du annars kunna veta om satsningen lönade sig? Innan du kopplar på annonserna, bestäm vad syftet med din annonsering är.

Ett mål kan exempelvis vara att driva trafik till er sajt, få fler att signa upp sig på ert nyhetsbrev eller sälja produkter för x antal kr per kampanj.

 

Vikten av spårning

Lika viktigt som att sätta ett mål med dina kampanjer är det att kunna mäta resultatet av dem. Korrekt spårning är a och o och kan sättas upp på olika sätt beroende på var du annonserar. Vid B2B-annonsering kan verktyg som identifierar vilka företag som besöker er sajt användas. På det viset ser du om annonserna lyckas attrahera rätt målgrupp. Om så är fallet har ni en fin möjlighet att kontakta dessa företag med skräddarsydda erbjudanden för att maximera effekten av er marknadsföring.

Spårning med Google Analytics: Med hjälp av UTM-taggar kan du märka upp annonserna med ett unikt id för att kunna mäta effekten av dem i Google Analytics.

Facebook Pixel: Vi rekommenderar Googles verktyg Tag Manager för att implementera Facebook Pixel och på så sätt kunna mäta effekten av din annonsering på Facebook och Instagram. Det öppnar upp för retargeting, vilket innebär att du genom kakor spårar användaren och exponerar denne för nya annonser. 

Exempel: Användaren ser en av era annonser i Facebook-flödet och klickar sig vidare in på er sajt. En cookie sparas som gör att ni kan spåra användaren och exponera denne för andra typer av annonser, exempelvis på Instagram.  

Insight Tag: Google Tag Manager kan även användas för att implementera Insight Tag för de annonser som körs på LinkedIN. Också detta verktyg skapar möjlighet att arbeta med retargeting.

 

Några tips från SMM-konsulten

Våga sticka ut hakan

Utrymmet i annonserna är begränsat så överväg copyn noggrant och lägg lite extra kärlek på bilden. Våga ta ställning, sticka ut hakan eller komma med ett påstående som får folk att haja till.

Testa olika varianter av bild och copy i dina annonser

För att lyckas bra med din annonsering krävs det ofta att du testar dig fram. Om det finns möjlighet rekommenderar vi att testa olika varianter av både bild och text i en och samma kampanj. På så vis kan du testa dig fram för att se vilket alternativ som konverterar bäst.

Stirra dig inte blind på CTR

CTR (click through rate) är en vanlig mätpunkt när det kommer till digital marknadsföring men den säger väldigt lite om hur det faktiskt går. Vad som är en bra CTR är en lika komplex fråga som klassikern “hur långt är ett snöre”? Den som väljer att ha CTR som ett mål kommer förmodligen att bli besviken.

Sätt upp retargeting-listor

Beroende på var du väljer att annonsera finns olika möjligheter till retargeting. Via cookies kan du exponera samma annons mot samma användare igen och därmed öka möjligheten till en konvertering.

Om du vill ha experthjälp eller helt enkelt inte har tid att rodda med ännu en digital kombination av bokstäver är du varmt välkommen att kontakta oss så hjälper vi gärna till!

Hör av dig