Gratis analys av ditt Google Ads-konto

Ta reda på hur vi kan hjälpa dig med din digitala marknadsföring.
1 
2 
3 

Har du koll på arbetet i Google Ads?

Känner du igen dig i något av följande?

Du är orolig att du betalar för mycket för Google Ads.

✔ Du vet inte vad du betalar för varje köp.

✔ Du använder inte Google Analytics för att mäta varje transaktion.

✔ Dina annonser dyker upp på alla möjliga söktermer även om de är helt irrelevanta.

✔ Du går inte igenom söktermerna varje vecka för att säkerställa var dina annonser syns.

✔ Du annonserar på ditt eget varumärke för att bygga ditt varumärke.

Om detta stämmer, så kan det här vara den viktigaste sidan du läser i år.

Varför många upplever att de inte vet vad de får för pengarna, betalar för mycket, ingen insyn i arbetet, opersonliga rapporter och till och med att de blir lurade.

Du behöver tillsammans med en specialist räkna ut, hur mycket du kan betala för varje köp.

Du behöver Google Analytics för att säkerställa vilka besökare som gör ett köp.

Du bör använda automatiska algoritmer för att justera buden för att betala rätt summa för rätt klick.

Du bör få 100% tillgång till Google Ads-kontot.

Du ska minimera användandet av bredmatchade sökord i Google Ads-kontot för att undvika att synas på fel söktermer.

Du måste varje vecka utesluta söktermer som är irrelevanta för din verksamhet.

Du behöver inte annonsera på ditt eget varumärke. Att annonsera på sitt varumärke innebär att du exponerar dig för kunder som redan känner till ditt varumärke.

 

Hej, jag heter Max Hänni och jag är certifierad Google Ads-specialist. I snart 15 år har jag arbetat med digital marknadsföring och för tre år sedan startade vi SearchIntent. Under dessa år har jag arbetat tillsammans med hundratals verksamheter, ingen den andra lik. Hjälpt både små och stora företag att kostnadseffektivt maximera deras intäkter online.

Så utan några motkrav ska jag avslöja en nyhet du har väntat på …

Google Partner-märket ges till företag som har uppvisat färdigheter och expertis inom Google Ads.

Helt utan kostnad analyserar vi ditt Google Ads-konto.

Klicka här för en kostnadsfri analys

Fokusera på sökord med köpintention för att öka din försäljning

Alla människor använder sig av några olika typer av sökningar när hon eller han söker på Google.

  1. Informationssökningar: En sökning som används för anskaffa sig information kring ett ämne. T.ex. “Hur lär jag mig att annonsera på Google”.
  2. Navigationssökningar: En sökning som används när användaren vet var hen är på väg. T.ex. “SearchIntents hemsida”.
  3. Kommersiell sökning: – En sökning som görs när användaren har en tydlig köpintention. T.ex. “Köp skor online”.

I Google Ads betalar du alltid för varje klick på din annons och naturligtvis vill ingen betala för klicks om inte leder till ett köp. Företag som behöver fokusera på att öka försäljningen kommer ha störst framgång genom att fokusera på kommersiella sökningar.

Det finns två huvudsakliga kommersiella sökningar:

  • Köpintentioner: Sökord som innehåller ”köp nu” eller ”nära mig”, används när besökaren har kommit så långt i köpresan att de letar efter bästa priset eller bästa erbjudandet på produkten eller tjänsten. Dessa sökord har leder i större utsträckning till försäljning.

T.ex. Köp skor online, pizzeria nära mig, köp kassasystem restaurang

  • Produkt/tjänst-sökningar: Sökord som innehåller varumärken, specifika produkter eller produktkategorier, används ofta när besökaren jämför och kommer med hög sannolikhet bli en kund om de hittar vad de letar efter.

T.ex. Ancon kassasystem, Bästa kassasystemet, Bästa kassasystemet för restauranger, osv..

Genom att lokalisera och använda dessa typer av sökord så kommer du öka din konverteringsgrad, men hur kartlägger du sökord med köpintention i din bransch?

Som tur är så har Google en inbyggd funktion som heter Google Keyword Planner. Verktyget ger oss möjlighet att hitta sökord för vår bransch och estimera sökvolym och konverteringsgrad.

Så får du tillgång till Keyword Planner:

  1. Logga in på ditt Google Ads-konto
  2. Klicka på verktyg och välj Sökordsplaneraren
  3. Välj upptäck nya sökord och skriv in din produkt eller tjänst
  4. I listan med förslag som du får från Google, identifiera och välj de sökord med högst köpintention.

Använd så många annonstillägg som möjligt

Annonstillägg är ytterligare information om ditt företag som te.x butiksinformation, länkar till viktiga undersidor, telefonnummer, tjänster och mycket annat.

Generellt sett kan säga att annonstillägg förstorar din annons och platsen som annonsen tar upp i sökresultatet. Det ökar din CTR och gör att fler klickar på din annons.

Det kluriga är att Google väljer själva vilket annonstillägg som ska visas baserat på vilket sökords använder sökte på, därför är det alltid smart att maximera användandet av annonstillägg med relevant information om ditt företag, produkt eller erbjudande.

Annonstillägg är gratis! Så, varför tveka?

Nedan finns en lista på massor av annonstillägg som du kan använda.

  1. Adresstillägg: Med adresstillägg kan du hjälpa människor att hitta till ditt företag genom att visa dina annonser tillsammans med adress, karta eller avståndsinformation.
  2. Informationstillägg: Med informationstillägg kan du marknadsföra unika erbjudanden till dina kunder, t.ex. fri frakt eller en kundtjänst som är öppen dygnet runt.
  3. Samtalstillägg: Med samtalstillägg kan du lägga till telefonnummer i dina annonser, vilket kan öka klickfrekvensen avsevärt. När samtalstilläggen visas kan kunderna trycka eller klicka på en knapp och ringa ditt företag direkt.
  4. Platslänkstillägg: Du kan lägga till fler länkar i dina annonser genom att skapa platslänkstillägg. Platslänkstilläggen leder till specifika sidor på din webbplats (till exempel en viss produkt eller dina öppettider).
  5. Utbudsinformation: Betona särskilda aspekter av dina produkter och tjänster med tillägget utbudsinformation. Utbudsinformationen visas under textannonsen i form av rubriker (t.ex. Resmål) och en lista (t.ex. Hawaii, Costa Rica, Sydafrika).
  6. Pristillägg: Pristillägg kan göra dina textannonser mer effektiva eftersom du får mer plats att beskriva dina tjänster och ditt produktsortiment och kan länka kunderna direkt till det som intresserar dem på din webbplats.
  7. Apptillägg: Med apptillägg kan du länka till din mobil- eller surfplatteapp från dina textannonser. Besökarna klickar antingen på rubriken i annonsen om de vill komma till din webbplats eller på länken till din app.
  8. Erbjudandetillägg: Visa resor och erbjudanden tillsammans med dina annonser. Då blir det lättare för potentiella kunder att upptäcka dina erbjudanden vilket leder till mer försäljning i ditt företag.
  9. Automatiska tillägg: När Google tror att ett automatiskt tillägg kan förbättra ditt annonsresultat skapar Google Ads tillägget automatiskt och visar det under annonsen.

Rådfråga en Google Ads-Specialist utan kostnad

Klicka här för att rådfråga en Google Ads-Specialist

Var smart! Använd smarta budstrategier

Smarta budstrategier rekommenderas för dig som vill spara tid och gissar sig till budnivåer.

Följande budstrategier är automatiserade och använder maskininlärning för att optimera buden i varje auktion.

  1. Budgivning med mål-CPA: Mål-CPA är en ”Smart Bidding”-budstrategi i Google Ads som automatiskt justerar buden så att du får så många konverteringar som möjligt till den målkostnad (CPA) du anger.
  2. Budgivning med Mål-ROAS: Budstrategin arbetar för att ditt försäljningsvärde matchar med den ROAS du anger.
  3. Maximera konverteringar: Här justeras bud automatiskt så att du ska få så många konverteringar som möjligt för din budget.
  4. Maximera konverteringsvärdet: Den här budstrategin maximera det totala konverteringsvärdet med hjälp av avancerad maskininlärning.
  5. Förbättrad CPC: Budstrategin justerar automatiskt dina manuella bud för klick som sannolikt leder till en försäljning eller konvertering på din webbplats.

Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa dig?

Klicka här för att mejla Max direkt!