URL

Här förklarar vi vad en URL är och ger exempel vad som är en bra URL ur ett SEO-perspektiv.

Vad är en URL?

En URL är en unik adress som visar vägen till en webbsida. Förkortningen URL står för Uniform Resource Locator, eller internetadress på svenska.

Ibland förväxlas URL med page title, men de är inte samma sak. En sidtitel, som är det svenska ordet, är en del av html-koden på varje webbsida men har inget att göra med webbadressen.

Exempel på URL
Exempel på URL

Alla webbadresser är unika och två identiska URL:er kommer alltid att peka mot samma sida. Men ibland kan två olika URL:er ändå resultera i att du skickas till en och samma destination. Ett exempel är aftonbladet.com respektive aftonbladet.se som leder till samma adress trots att det tekniskt sett handlar om två skilda URL:er. Hur är det möjligt?

Jo, det som sker är att du omdirigeras till aftonbladet.se, eftersom tidningen har köpt aftonbladet.com och beställt en permanent ”adressändring” därifrån till aftonbladet.se. Det är logiskt från Aftonbladets perspektiv eftersom en hel del internetanvändare skriver .com istället för .se och den trafiken vill inte tidningen gå miste om.

Omdirigering är långtifrån någonting självklart. Globala företag väljer ofta att lansera lokala sajter under olika toppdomäner. Jämför till exempel santanderconsumer.dk med santanderconsumer.se.

Exempel på en URL

Sidan du är inne på just nu har följande URL: https://searchintent.se/digital-ordlista/url/

Https berättar vilket kommunikationsprotokoll som används. Http står för ”hypertext transfer protocol” och är officiell standard för att överföra information mellan webbsidor och webbläsare. Https, med ”s” på slutet, innebär att överföringen är krypterad. Google har sagt att krypterade webbsidor innebär en viss fördel för SEO, men vi upplever inte att det med säkerhet går att säga om så är fallet.

//searchintent.se är domännamnet och här ser du också att toppdomänen i webbadressen är .se, vilket är Sveriges nationella toppdomän.

Vad är en bra URL?

Vi tycker att en bra URL är deskriptiv. Det betyder att den som läser URL:en på förhand kan förstå på ett ungefär vad sidan handlar om.

Exempel på deskriptiv URL
Exempel på deskriptiv URL

Google har lättare att förstå deskriptiva URL:er och användare är mer benägna att klicka på sökresultat där sökvägen är relevant för deras sökning. En stor studie gjord av SEO-sajten Backlinko kom fram till att en URL som innehåller en persons sökord får 45 % fler klick kontra URL:er som saknar relevanta sökord.

En annan sak att tänka på vid utformningen av en SEO-vänlig URL är strukturen på webbplatsen. Låt säga att du driver den fiktiva sajten ”politik.se” som jämför politiska partier i Sverige och att du vill ranka på sökordet ”moderaterna”. Hur hade du strukturerat sajten? Utifrån både ett SEO- och användarperspektiv hade en logisk sökväg kunnat se ut såhär:

politik.se/partier/moderaterna

Om sajten handlar om partier på internationell nivå kan sökvägen istället utformas enligt följande:

politik.se/partier/sverige/moderaterna

Samma logik gäller om du bygger en sajt som handlar om äpplen, päron eller i stort sett vad som helst där det finns behov av att kategorisera innehållet. Google tenderar att ge större värde åt sidor som är högre upp i trädet, men vårt råd är att inte kompromissa med en naturlig struktur då du riskerar att röra till det både för användaren och Googles spindlar.

Vad är en dynamisk URL?

En dynamisk URL är en URL som förändras hela tiden beroende på vilken information som hämtas. Exempel på en dynamisk URL är när du loggar in på din internetbank. Då begär webbservern olika sorters information från en databas och utifrån denna information genereras en dynamisk URL.

Exempel på dynamisk URL

 

 

Mer läsning: Vad är en canonical URL?