Sälja på Amazon – så fungerar det
Planerar du att börja sälja på Amazon i Sverige? Du är inte ensam. Kanalen har en enorm potential och det är ingen vild gissning att den kommer att bli en av de viktigaste och största marknadsplatserna för den svenska e-handeln. Men hur fungerar det egentligen och vad behöver du veta för att komma igång?
Här har vi samlat och svarat på de vanligaste frågorna om Amazon i Sverige. Till exempel: Vad kommer det att kosta? Hur ser marknaden och konkurrensen ut? Hur optimerar jag kontot och ökar försäljningen av mina produkter? Fortsätt läs här eller hoppa över och låt våra specialister ta hand om ditt företags hela närvaro på Amazon.
Kontakta oss om du behöver hjälp!
Vad är Amazon?
Amazon är världens största e-handelsplattform med ett närmast obegränsat utbud av produkter. Plattformen används av både privatpersoner och företag för att sälja över hela världen. Amazon erbjuder hjälp med allt från försäljning till logistik, dock på vissa villkor.
Vilket Amazonverktyg ska du använda?
Det finns primärt tre grundläggande verktyg som du bör ha koll på.
Seller Central, Amazon Advertising och Vendor central. Frågan är vilka bör du välja? Låt oss gå igenom de olika verktygen.
Seller Central
Amazon Seller Central är verktyget som används av varumärken och handlare för att sälja sina varor direkt till kunderna. Här laddar du upp dina produkter och sköter det administrativa. Om du har ett Seller Central-konto betraktas du som en tredjeparts-säljare.
I Seller Central finns det två olika kontoversioner:
Professional seller plan
Att använda Professional seller plan kostar 410kr i månaden, men ger dig ett gäng fördelar som underlättar arbetet kring din synlighet bland kunderna. Framförallt kan du sälja obegränsat med produkter.
Individual seller plan
Individual seller plan är den mest grundläggande kontot, denna versionen är gratis att använda men innebär också en del begränsningar. Du kan som mest sälja 40 produkter i månaden och istället för en månadsavgift betalar du 0,99 USD för varje såld produkt.
Oavsett vilket verktyg du väljer kommer Amazon även lägga på en mäklaravgift för varje såld produkt. Avgiften ligga i snitt på 15 %.
Amazon Advertising
Amazon Advertising är Amazons marknadsföringsverktyg där kan du annonsera produkter eller varumärken för att boosta din försäljning. Du kan bland annat:
Produktannonsera
Förbättra synligheten för enskilda produkter med annonser som visas i sökresultat och på produktsidor.
Display-annonsera
Nå relevanta målgrupper under hela shoppingresan, på och utanför Amazon med Display-annonsering.
Skapa Stores
Skapa en landningssida för ditt varumärke och produkter. Detta fungerar som din egna webbplats under Amazonsnätverk.
OBS!
Amazon Advertising kommer inte att finnas med under Amazons lansering i Sverige, utan kommer antagligen släppas i efterhand.
Vendor Central
Vendor Amazon är ett exklusivt sälj-konto och bortsett från de övriga verktygen är avgifterna förhandlingsbara. Om du säljer via Vendor Central kallas du för förstaparts-säljare. Du agerar leverantör till Amazon som sedan säljer dina varor på egen hand. Vendor kan du enbart få tillgång till via en direkt inbjudan från Amazon och är i regel till för högpresterande säljare.
Lista dina produkter
Nästa steg är att sätta upp produktlistor för varje artikel du ska sälja på Amazon. Listan är en av grundstenarna för den organiska rankingen, det är därav viktigt att listan är organiserad och strukturerad.
Konsumenter
Köpare kan välja att handla med ett vanligt gratis-konto eller som Prime-medlem där en medlemsavgift ingår. Som Prime-medlem får du ta del av ett gäng fördelar, exempelvis leverans samma dag, gratis frakt eller bättre priser. Däremot kan inte alla sälja till Prime-medlemmar, det beror på vilken logistiklösning du väljer.
Amazons logistiklösningar
Amazon erbjuder olika logistiklösningar för att optimera och underlätta din försäljning.
FBA (Fulfillment by Amazon)
Fulfillment by Amazon (FBA) innebär att Amazon sköter allt. Varorna tillhandahålls på Amazons egna lager där varan sedan paketeras och skickas. Därefter ansvarar Amazon för returnering, kundtjänst och betalning.
Med FBA har du möjligheten att sälja till Prime-kunder, vilket ökar chansen till fler sålda produkter.
FBM (Fulfillment by Merchant)
Med FBM ha du inte möjligheten att sälja till Prime-kunder och ansvarar för logistiken ligger på dig. Du paketerar och skickar varan, sköter kundtjänsten och eventuella returer. Det medföljer dock vissa krav från Amazon för att möjliggöra detta alternativ.
SFP (Seller Fulfillment Prime)
Likt FBM innebär SFP att ansvaret är i dina händer. Den stora skillnaden mellan FBM och SFP är du kan sälja till Prime-kunder. Detta medför hårdare krav på att du kan uppfylla villkoren för Prime. Exempelvis leverans samma dag.
Ta hjälp av experter på Amazon!
Med en Amazonbyrå får du den hjälp du behöver oavsett var någonstans du är i processen. Ta reda på hur vi kan optimera din försäljning:
Läs om vår AmazonbyråEller kontakta oss direkt!