Ökad organisk synlighet med +563% för Klara Lån
Klara Lån är en låneförmedlare som hjälper sina kunder att jämföra lån från flera olika långivare. Tjänsten är kostnadsfri och gör det möjligt för kunder att enkelt hitta ett så förmånligt lån som möjligt. Sedan företaget startades 2016 har Klara lån hjälpt tusentals kunder.
SearchIntent var ett perfekt val för oss. De har en röd tråd och en plan framåt som är enkel att förstå även för den som inte är insatt. De förstår vår bransch och de är experter på SEO vilket sammantaget skapar en enorm trygghet för oss.
– Jonathan FLyxe, Head of Operations på Klara Lån
Uppdraget
När Klara Lån kom till SearchIntent hade de aldrig arbetat med SEO. Nya kunder hittades i huvudsak genom betald annonsering som Google Ads samt från samarbeten med affiliate-publicister. Nu ville man satsa på att även driva in kunder från det organiska sökresultatet.
SearchIntent fick uppdraget att ta helhetsansvar över sökmotoroptimeringen, från strategi och planering till genomförande och uppföljning.
Arbetet
Eftersom inget tidigare arbete hade gjorts krävdes som sagt en ny SEO-strategi från grunden och därefter en plan för genomförandet. Vårt arbete i projektet har bland annat innefattat att:
- Kartlägga målgruppens sökbeteende och förstå sökintentioner
- Mappa sökbeteendet mot sajten för att täcka innehållsluckor
- Ta fram en rekommenderad sajt- och internlänkstruktur
- Ta fram en innehållsstrategi och innehållsplan
- Producera innehåll
- Implementera innehåll och bygga landningssidor
- Ta fram en länkstrategi och arbeta med länkbygge
- Löpande analysera behov, prioritera initiativ, samt implementera och följa upp arbetet
- Kravställa ett nytt CMS samt att löpande kravställa funktionaliteten
Till en början har det största fokuset varit att skapa landningssidor med kvalitativt innehåll kring målgruppens kommersiella sökfrågor. Detta för att säkerställa att det finns sidor för användarna att konvertera på utifrån deras olika behov och preferenser.
Strategin har även innefattat att jobba med att fånga upp det stora informativa sökbeteendet hos målgruppen. Både för att stärka Klara Lån som varumärke genom att vara synliga genom hela köpresan, men också för att bygga upp ämnesauktoritet för att kunna ranka på termer över hela sökbeteendespektrumet.
Resultat
+452%
rankande sökord
+563%
impressions
+6x
antal besökare
Arbetet (som ännu pågår) har hittills inneburit att antalet unika sökord som sajten syns på ökat med +452%.
Därtill har antalet visningar av Klaralan.se i Googles sökresultat ökat med +563% och antal klick (non-brand) till sajten har mer än sexdubblats.
Behöver du också hjälp?
Vill du veta hur vi kan hjälpa till med er digitala marknadsföring? Hör av dig!