SEM-konsult på Werlabs

Werlabs saknade en källa för kvalitativ trafik och insåg snabbt att Google var rätt kanal att satsa på. Lösningen blev en SEM-specialist från SearchIntent, som tog över ansvaret för kontot med målet att kraftigt öka antalet leads.

Om Werlabs

Werlabs grundades 2013 och är ett testföretag som erbjuder hälsokontroller till människor som proaktivt vill följa, förstå och förbättra sin hälsa.

Själva blodprovet görs vid anslutna provtagningsställen och produkterna, t.ex. hälsokontroller, säljs online. Annonseringen via Google Ads är därför en nyckelfaktor för att bolaget ska nå försäljningsmålen.

Uppdraget

Niklas Palmstierna är marknadschef på Werlabs. Han beskriver vad som ledde fram till insikten att företaget behövde hjälp av en specialist:

– Kontot var dessvärre väldigt dåligt uppsatt. Det behövde en ”extreme makeover” men utan att förstöra något känsligt.

Marknadsavdelningen hade haft personer inne och testat att bygga om, men det slutade alltid med att man gick tillbaka till ursprungsuppsättningen.

Niklas fortsätter:

– Jag vägrade tro att det inte gick att bygga om. Men det hade inte gått utan Joel (SearchIntents konsult), en person som kunde gå in och verkligen grotta ner sig och bygga en bra struktur.

Möt konsulten

Joel Smedlof har arbetat som SEM-specialist på SearchIntent sedan sommaren 2018. Uppdraget sker i form av konsult på plats, vilket innebär att Joel arbetar på Werlabs marknadavdelning tre dagar per vecka.

joel smedlof och niklas palmstierna
Joel Smedlof (t.h.) och Niklas Palmstierna

Specialist på plats viktigast

För Niklas Palmstierna och Werlabs var det ett krav att konsulten kunde och ville arbeta i företagets egna lokaler, som en integrerad del av marknadsavdelningen.

– En specialist på plats är A och O. Kommunikationen blir mycket enklare och snabbare. Jag blir mer engagerad och konsulten blir mer engagerad, säger Niklas.

Han upplever också att Joel verkligen är engagerad och delaktig i bolaget som helhet, en delaktighet som vore svår att uppnå om byråsamarbetet skett på traditonellt vis.

Ett outtröttligt testande

Werlabs är numera ett testföretag i fler än ett avseende. Joel Smedlof har byggt massor av nya kampanjer och kör hela tiden olika experiment.

– På en kampanj under de senaste 30 dagarna har jag sänkt kostnaden med 81% och ökat försäljningen med 11%, säger han.

Kampanjtest. Röd graf är kostnad, blå graf är försäljning.

3 frågor till Joel

Vad var prio när uppdraget startade?

– Prio ett var att få till en tydlig struktur, så att jag visste exakt vilka kronor som gick rätt respektive fel. Det fanns exempelvis ingen negativmatchning när jag kom dit.

Är det något särskilt som utmärker just den här branschen?

– Sökbeteendet skiljer sig mycket åt beroende på vilket test kunden vill ha, det är ju allt från hormoner till allergier, så jag har jobbat mycket med att kartlägga sökbeteendet för varje område.

Hur är det att jobba ute hos kund som konsult?

– Det roligaste är att det är så bra kollegor och en så trivsam arbetsplats. Jag känner mig delaktig och har lärt mig enormt mycket. Uppdraget kommer kanske ta slut någon gång, men de relationer jag byggt här kommer vara länge, länge.

Samarbetet med SearchIntent

Niklas Palmstierna är nöjd med valet av SearchIntent som partner i marknadsföringen:

 – Vi har ett klockrent samarbete med SearchIntent. Det har skett en stor ökning SEM-leads och det märks att Joel har byrån i ryggen. Har vi frågor som rör andra delar av marknadsföringen så har ni fler experter som rycker in och hjälper oss med bland annat SEO. Jag rekommenderar byrån till de som har höga ambitioner med sitt SEM-arbete.

Vi tackar Werlabs för de fina orden och hoppas på fortsatt förtroende att ta hand om Google Ads och andra digitala försäljningskanaler.

Vill du veta mer?

Erbjudandet konsult på plats har varit en del av SearchIntent sedan starten. Våra konsulter har lång erfarenhet av att arbeta på plats hos våra kunder och genomföra större satsningar eller i interimsroller under tiden ni rekryterar.

Kontakta gustav@searchintent.se om du vill veta mer om SEO/SEM-specialist på plats i din verksamhet.