Lokal SEO – så kan du maximera din organiska synlighet med lokal sökmotoroptimering

Det hör inte direkt till ovanligheten att googla efter en närliggande restaurang, frisör eller butik. Sökresultatet du får på en sådan sökning är anpassad efter din lokala sökintention, så att du som har sökt enkelt ska kunna hitta exempelvis den bästa restaurangen som matchar din intention. Men hur kan man egentligen anpassa sin egen sajt till att synas på lokala sökningar? Vad är lokal SEO? I den här artikeln reder vi ut allt du behöver veta om lokal SEO, vad det innebär och hur du kan optimera din webbsida för att ha optimala förutsättningar för att synas i det lokala sökresultatet.

Vad är lokal SEO? 

Lokal SEO är en SEO-strategi för att optimera en webbplats för att öka dess organiska synlighet på sökningar med en lokal sökintention. Om du exempelvis är ute efter en frisör i närheten, och söker efter “frisör” på Google, kommer ditt sökresultat vara anpassat efter vilka frisörer som ligger i ditt område. En person som söker efter en frisör i Malmö, och en som söker efter frisör i Västerås, kommer därmed få helt olika sökresultat. 

Exempel på lokala sökningar:

Det finns olika typer av lokala sökningar. Om någon är ute efter en restaurang i närheten kan denne exempelvis söka efter bara “restaurang”, eller efter “restaurang i närheten” eller “restaurang Stockholm”. Även om sökningen “restaurang” i sig inte inkluderar något avgränsat lokalt område, är en lokal sökintention den allra vanligaste intentionen för en sådan typ av sökning, vilket sökresultatet också speglar.

Varför bör man jobba med lokal SEO?

Hela 46% av alla sökningar på Google har en lokal sökintention, 29% av Googles alla sökresultat innehåller lokala resultat och 76% av konsumenter som söker efter något lokalt på sin telefon besöker butiken samma dag. Att säga att det är viktigt att jobba med lokal SEO blir, baserat på statistiken, nästan en underdrift.

Det är med andra ord uppenbart att lokala sökningar utgör en stor del av SERP:en och SEO-världen. Alla företag som har en fysisk plats eller som finns inom ett begränsat geografiskt område kan dra nytta av lokal SEO. Alla företag som erbjuder en tjänst eller en produkt som användare på Google söker efter med lokal intention, bör också optimera sin webbplats därefter. Om du kan få ditt företag att synas på lokala sökningar, är det mycket troligt att de kommer komma in genom din dörr eller lyfta på luren och ringa redan samma dag.

Med lokal SEO kan du: 

  • Fånga upp kunder tidigt i köpresan – användare som söker lokalt är ofta närmare en konvertering
  • Få en bättre synlighet både i det traditionella sökresultatet på Google, men även på Google maps 
  • Öka försäljningen genom ökad synlighet på lokala sökningar

När är lokal sökmotoroptimering aktuellt?

Lokal SEO är viktigt för alla verksamheter som antingen har en fysisk närvaro, eller som erbjuder lokala tjänster eller produkter. Oavsett bransch, kan du gynnas av lokal SEO om det finns ett lokalt sökbehov kopplat till din verksamhet eller ditt erbjudande. Här är några exempel på verksamheter som lokal SEO är aktuellt för: 

  • Frisörer
  • Butiker
  • Restauranger
  • Skräddare
  • Hantverkare
  • Florister
  • Kliniker
  • Mekaniker
  • Hunddagis
  • Kurser
  • Trädgårdsmästare

lokal seo

Vad är skillnaden mellan SEO och lokal SEO?

En stor del av arbetet med lokal SEO fungerar precis som för “vanlig” SEO. Premisserna är i princip det samma som för traditionell SEO – när någon söker på Google, går Google igenom sitt index och presenterar det bästa resultatet baserat på användarens sökning. Det finns dock några faktorer som skiljer lokal SEO mot “traditionell” SEO:

  • På vilken plats som användaren har gjort sin sökning ifrån
  • Sökord i din företagsprofil på Google
  • Recensioner
  • Delningar på sociala medier
  • NAP citations

Så kan du jobba med lokal SEO

Det finns huvudsakligen två olika sätt att jobba med lokal SEO: dels genom att optimera din sajt till att ha rätt förutsättningar för att kunna synas i det traditionella sökresultatet, men också genom att skapa en företagsprofil i Google My Business. Då kan du nämligen synas i kartsök och så kallade “local-packs”. Detta bör du ha i åtanke när du optimerar din sajt mot lokala sökningar:

Sökord med lokal anknytning

Det första steget för att optimera din sajt mot lokalt sök är att kartlägga hur din målgrupp faktiskt söker på Google, och vilka typer av sökningar som är relevanta att optimera din webbplats mot. Därefter bör du skapa landningssidor optimerade efter dessa lokala sökningar, d.v.s. sidor vars innehåll besvarar den lokala sökintentionen.

Google Business Profile

En förutsättning för att din verksamhet ska synas på lokala sökningar är att du skapar en företagsprofil på Google. Det är helt kostnadsfritt, och det enda du behöver göra är att fylla i uppgifter om din verksamhet såsom öppettider, adress och företagsuppgifter. När du har skapat din profil kommer du kunna synas på Google Maps, vilket är ett måste för att optimera din webbplats mer lokalt. Företagsprofilen möjliggör även för kunder och besökare att lämna omdömen om din verksamhet, vilket ökar din webbplats trovärdighet, och därigenom förutsättningarna för att ranka bättre i sökresultatet.

Bild över Googles sökresultat för Ikea som visar Ikeas företagsprofil och local pack

Google Local-pack

Google Local Pack är en sektion i Googles sökresultat som visar en karta, med ett sökresultat på cirka 3-5 lokala platser som matchar din sökning. I resultatet visas den information som du fyllt i din företagsprofil såsom öppettider, adress och telefonnummer. I Local-packen visas även recensioner som du fått från kunder och besökare. Tyvärr finns det ingen “quick-fix” för att snabbt kunna positionera sig bra i Googles Local-pack, utan det handlar snarare om flera SEO-insatser. Genom att ha en utförlig företagsprofil på Google och få bra recensioner har du en bra grund för att synas i Googles Local-pack!

Ikeas local pack på Google

Sammanfattning

Om du har en verksamhet som erbjuder en tjänst eller produkt där det finns en lokal efterfrågan och ett lokalt sökbehov, är det avgörande att du jobbar med lokal SEO. Genom att skapa en företagsprofil på Google och att ha innehåll som möter användarnas informationsbehov kan du komma långt. 

Vill du ha hjälp med att öka din lokala synlighet på Google? Tveka inte på att höra av dig!
Kontakt