Google Search Console

Google Search Console (fd. Google Webmaster Tools) är ett must-have verktyg när du driver en sajt. Du kan analysera sajtens organiska trafik, upptäcka viktiga problem och förstå hur sajten presterar i Googles sökresultat. Det är dessutom helt gratis! Här kan du läsa om hur du kommer igång med Google Search Console och hur du utnyttjar dess funktioner.

Vad är Google Search Console?

Google Search Console är ett SEO-verktyg som ger dig värdefull information om din sajt och hur dina besökare hittar dit. Du får till exempel information om vilka sidor som är populärast, om besökarna från Googles sökresultat mestadels kommer från mobil, dator eller surfplatta och vilka sökord som driver mest trafik till webbplatsen.

SEO-verktyget erbjuder en hel del rapporter för att enkelt övervaka och hantera sajten. Även om det inte är en rankingfaktor att ha verktyget så ger det dig insikter om hur du bättre kan optimera din webbplats.

Viktiga funktioner:

  • Övervaka crawling och indexering av sidor
  • Identifiera och åtgärda errors
  • Få en överblick av trafiken till din sajt
  • Begära indexering av sidor

Så sätter du igång med Google Search Console

Innan du kan börja använda Google Search Console behöver du verifiera att du äger domänen. När du försöker komma in i verktyget för första gången kommer du få upp två olika alternativ.

Väljer du alternativet domän behöver du kopiera in en kod i DNS-konfigurationen hos din domännamnsleverantör.

För att verifiera din domän med DNS gör du följande steg:

  1. Skriv in din domän och kopiera TXT från boxen
  2. Gå till domänleverantör och ta dig till DNS management. Att ta sig dit ser olika ut för olika leverantörer, men det brukar finnas instruktioner för detta. Tryck sedan på addera knappen.DNS management
  3. Klistra in din verifiering och välj följande:
    Type: TXT
    Namn: URL för din sajt
    Värde: Kopiera in från Search Console
  4. Gå sedan tillbaka till Google Search Console och tryck på “verifiera”. Sedan ska du kunna se ett meddelande om att verfieringen har gått igenom.

Väljer du alternativ webbadressprefix finns flera olika verifieringsmetoder:

  • Ladda upp HTML-verifieringsfilen till rotkatalogen (rekommenderas)
  • Lägga till HTML tagg i <head> sektionen
  • Verifiera via Google Analytics om du redan har en spårningskod på plats
  • Verifiera via Google Tag Manager om du redan har det aktivt på sajten

När du skriver in din URL och trycker på fortsätt får du tydliga instruktioner för varje alternativ.

För att verifiera din domän med HTML-filen gör du följande steg:

  1. Börja med att ladda ner filen från Google Search Console.
  2. Ladda sedan upp HTML-filen till roten av din sajt. Med roten menas alltså https://exempel.se/.
  3. Gå sedan tillbaka till Google Search Console och tryck på “verifiera”.

 

Olika typer av behörigheter

Det finns olika roller du kan ha i Google Search Console.

Ägare: Har full kontroll över egendomen i verktyget. En ägare har tillgång till alla funktioner och kan till exempel lägga till användare, konfigurera inställningar och se all data. Det finns alltid minst en verifierad ägare. Men du kan även vara delegerad ägare vilket innebär att du har fått ägarskapet utan att ha verifierat egendomen.

Fullständig användare: Kan se all data och vidta en del åtgärder.

Begränsad: En begränsad användare kan se det mesta av datan.

Partner: Detta innebär att man kan vidta vissa åtgärder och ta del av viss data. Om du till exempel kopplar Google Search Console till Google Analytics kan du se datan i GA rapporter. Då räknas det som denna typ av behörighet.

Kom ihåg att endast ge fullständig behörighet till de personer som faktiskt behöver ha det.

 

Viktiga funktioner att hålla koll på

Resultat

I resultatrapporten kan du få värdefull information om hur din sajt presterar i Googles sökresultat. Rapporten visar följande:

  • Sökfrågor – de sökord som har använts för att komma in på sajtens landningssida.
  • Sidor – de landningssidor som besökarna har kommit in på från sökresultatet.
  • Länder – de länder som trafiken kommer från.
  • Enheter – de enheter som använts när de kommit in på sajten: desktop, mobilt eller surfplatta.
  • Visningssätt i sökresultaten – det finns olika sätt att synas i Googles sökresultat. Om du till exempel har recept på din sajt som är uppmärkt med strukturerad data kan du synas i ett receptgalleri och få trafik därifrån istället för den “vanliga” länken i sökresultatet.

Recept med strukturerad data i SERP

  • Datum – se resultat för specifika datum.

Filtreringen i rapporten tillåter dig titta närmare på till exempel specifika sökord, landningssidor eller datum. Du kanske vill filtrera bort varumärkessökningar eller se vilka sökord som används för att komma in på en specifik landningssida.

 

De mätvärden som lyfts fram i rapporten är:

Totala klick – Mätvärdet visar hur många klick din sajt har fått.

Totala exponeringar – antal gånger din sajt har synts i sökresultaten. Det räknas som en exponering även om din sajt är längst ner i sökresultatet och användaren inte scrollar dit. Ligger du däremot på sida två och användaren inte klickar sig dit kommer du inte att få en exponering. Om du får många exponeringar på en landningssida betyder det alltså att du syns på många sökningar. Men för att få en bättre helhetsbild över prestationen bör du även kolla på klick, position och CTR för sidan.

Genomsnittlig CTR (click-through-rate) – det är en procent som visar hur ofta användarna klickar på din länk i sökresultatet. Målet är att ha en hög CTR eftersom det innebär att din sajt presterar bra i sökresultaten.

Genomsnittlig position – Detta är ett genomsnitt på vilken position sajten har. Du kan som med alla andra mätvärden filtrera på till exempel sökord för att få ett mer specifikt resultat. Detta är som sagt ett genomsnitt och inte den exakta positionen, vilket kan vara bra att ha i åtanke.

Mätvärden i Google Search Console

Genom att trycka på respektive mätvärde kan du visa alternativt gömma dem i grafen.

Indexeringsrapporten

I denna rapport kan du se indexeringsstatusen för sajtens sidor. Håll koll här för att se till att antalet indexerade sidor växer i takt med att mer innehåll kommer på plats. Om det plötsligt sjunker i antalet indexerade sidor kan du se de olika anledningarna nedanför. Det är helt naturligt att inte alla sajtens sidor är indexerade. De kan till exempel vara uteslutna på grund av en medveten noindex-tagg eller ompekning.

Search Console grupperar statuskoderna i rapporten som:

Indexerad: URL:erna indexeras korrekt.

Inte indexerad: URL:en är inte indexerad. Det kan bero på en naturlig anledning eller på grund av ett fel. För att förstå varför url:erna inte är indexerade kan du se rapporten nedanför där Google staplar upp de olika anledningarna.

Indexeringsrapport i Google Search Console

 

Lägg till en sitemap

Det är inte nödvändigt att ha en sitemap för att synas i Googles sökresultat. Det viktiga för att Google ska kunna crawla din sajt är att du har en organiserad struktur där alla sidor länkar till varandra på ett logiskt sätt. En sitemap kan hjälpa din sajt att crawlas om du har en väldigt stor sajt med många url:er, sajten är ny och har få backlinks, om din sajt innehåller mycket bilder och videos eller syns i Google nyheter.

Vi har tidigare skrivit om hur du kan skapa din XML-sitemap. Men hur lägger man in den i Google Search Console?

  1. Logga in på Google Search Console och tryck på Sitemap under Index i den vänstra menyn.
  2. Lägg in ändelsen på din sitemap. Om din url är dinhemsida.se/sitemap.xml lägger du alltså in /sitemap.xml.
  3. Klicka sedan på submit! Under status precis under kan du sedan se om det lyckades.

Sitemap i Google Search Console

 

Granska en webbadress

Med hjälp av denna funktion kan du se indexeringsstausen för specifika sidor. Lägg in din URL för att kunna se följande information:

  • Om sidan är indexerad eller inte
  • Senast sidan blev genomsökt
  • Om sidan möter Googles krav på mobilvänlighet
  • Om du har strukturerad data på sidan kan du se om den är korrekt uppsatt

Du har även möjligheten att se sidan “live”, vilket visar hur Googlebot ser den. Om du har tillräckligt med behörighet har du även möjligheten att “Begära indexering” för att snabba på processen.

 

Upplevelse

Under “Upplevelse” kan du få information om:

Sidupplevelse – Rapporten ger information över hur många url:er som är “bra” och hur många som “har problem” för både desktop och mobil. De sidor som är godkända ger användaren en bra sidupplevelse. För de URL:er som inte är godkända finns en lista över vilka problem som behöver åtgärdas under “Viktiga webbvärden”, “Användbarhet på mobila enheter” eller “HTTPS”.

Sidupplevelse i Google Search Console

Viktiga webbvärden – Om du har URL:er med problem får du en tydlig rapport över vad som behöver åtgärdas. För att få ännu mer detaljer kan du klicka dig vidare till Page Speed. Här ser du mer detaljer för de identifierade problemen.

Core Web Vitals i Google Search Console

Användbarhet på mobilen – Här får du information om hur dina sidor presterar baserat på Googles krav på mobilvänlighet. Om sajten har sidor som inte är godkända får du information om vilka problem som behöver åtgärdas.

Användbarhet på mobilen i Google Search Console

Sammanfattning

Google Search Console är ett gratis SEO-verktyg som ger dig värdefulla insikter om hur din sajt presterar i Googles sökresultat. Du sätter igång med verktyget genom att verifiera domänen på valfritt sätt eller bli inbjuden i en befintlig egendom. I verktyget får du bland annat information om trafiken till din sajt, eventuella tekniska problem och länkar.

 

Vanliga frågor och svar om Google Search Console

Vad är Google Search Console?

Google Search Console är ett kostnadsfritt verktyg som hjälper dig att få insikter om den organiska trafiken till din webbplats. Du kan bland annat få information om vilka sidor som driver in mest trafik, tekniska problem och länkarna på din sajt.

Hur börjar jag använda Search Console?

För att börja använda Search Console behöver du antingen bli inbjuden i en befintlig egendom eller verifiera din domän.

Vad är skillnaden på Google Analytics och Google Search Console?

I Google Search Console kan du endast se den organiska trafiken som kommer från Googles sökresultat. Du kan alltså inte se trafiken från sökannonser eller andra sökmotorer som exempelvis Bing. I Google Analytics får du däremot en bredare bild över sajtens trafik och kan se samtliga trafikkällor. De skiljer sig även i vilka funktioner som finns tillgänliga.