Google Search Console

Google Search Console som tidigare hette Google Webmaster Tools är ett av de bästa SEO-verktyg du kan använda dig av. Du kan analysera sajtens trafik, upptäcka viktiga problem och öka synligheten i Googles sökresultat. Det är dessutom helt gratis!

Här kan du läsa om hur du kommer igång med Google Search Console och hur du använder några av dem viktigaste funktionerna. 

Vad är Google Search Console?
Logga in i Google Search Console
Google Search Console och indexering
Lägga till Sitemap i Google Search Console
Google Search Console och sökmotoroptimering

Vad är Google Search Console?

Google Search Console ger dig värdefull information om din sajt och hur dina besökare hittar dit. Du får exempelvis information kring vilka sidor som är populärast, om besökarna från Googles sökresultat mestadels kommer från mobil, dator eller surfplatta och vilka sökord som ger mest trafik till webbplatsen. 

SEO-verktyget erbjuder en hel del rapporter för att enkelt övervaka och hantera webbplatsen. Det hjälper dig att enklare få insikter om hur du kan optimera din webbplats för att synas högre upp i sökresultatet. 

Logga in i Google Search Console 

Innan du kan börja göra något i Search Console behöver du logga in och verifiera din webbplats. Detta gör du genom att:

  1. Se till att du är inloggad på rätt Google-konto. Du ska vara inloggad på det konto som är kopplat till din webbplats. 
  2. Öppna sedan Google Search Console och tryck på “starta nu”. Du får då de två alternativen domän eller webbadressprefix för att verifiera att du äger webbplatsen. 
  3. Väljer du alternativet domän behöver du kopiera in en kod i DNS-konfigurationen hos din domännamnsleverantör. Väljer du alternativ webbadressprefix finns flera olika verifieringsmetoder varav att ladda upp en HTML-fil på din webbplats rekommenderas. När du skriver in din URL och trycker på fortsätt får du tydliga instruktioner för varje alternativ. 

 

googlesearchconsoleverifiera

 

Google Search Console och indexering 

Med hjälp av Google Search Console kan du se hur din sajt indexeras och på ett smidigt sätt se vad som behöver åtgärdas. Det kan finnas flera anledningar till att din sajt inte kan indexeras korrekt. Det kan exempelvis bero på en dålig sajtstruktur eller om laddningstiden för din dynamiska url är för långsam. 

Search Console grupperar statuskoderna i rapporten som:

Error: Detta betyder att sidan inte indexeras. Exempel på error kan vara om om din sida innehåller en nofollow eller hamnar på en 404 sida.

Valid with warning: Sidan indexeras och är inte lika problematisk som error men har fortfarande ett problem du bör kolla på. Det kan exempelvis bero på att sidan indexeras men är blockad av robots.txt

Valid: Valid visar vilka sidor som indexeras korrekt. Helst vill du att valid hela tiden ska växa successivt.

Excluded: De duplicerade eller alternativa sidorna på sajten bör ligga på excluded.

 

Google Search Console Resultat

 

Lägga till Sitemap i Google Search Console

I Search Console kan du lägga till din sitemap på ett smidigt sätt. Din hemsidas sitemap är viktig för att Google ska förstå vilka url:er som är viktigare än andra på din sajt. Det ger Googlebot en bättre förståelse för din sidas struktur och djup. Det är extra viktigt att ha en sitemap om du har en stor sajt, dina sidor är isolerade, din sajt har mycket bilder och videos eller om du har en ny sajt med få externa länkar.

Vi har tidigare skrivit om hur du kan skapa din XML-sitemap. Men hur lägger jag in den i Search Console?

  1. Logga in på Google Search Console och tryck på Sitemap under Index i den vänstra menyn.
  2. Lägg in ändelsen på din sitemap. Om din url är dinhemsida.se/sitemap.xml lägger du alltså in /sitemap.xml
  3. Klicka sedan på submit! Under status precis under kan du sedan se om det lyckades. 

 

Google Search Console Sitemap

 

Google Search Console och sökmotoroptimering

Med hjälp av Google Search Console kan du få en bättre inblick i hur sökmotoroptimerad din sajt är. Detta kan du enkelt hålla koll på under Resultat (Performance). Denna del av Search Console är en stor favorit då man får en tydlig överblick på viktiga mätvärden och kan utifrån dessa få en hel del insikter.

Kort sammanfattning om respektive mätvärde:

Clicks: Google Search Console räknar ett klick varje gång en person klickar på din länk i Googles sökresultat och hamnar på din sajt. Detta är ett bra mätvärde för att exempelvis se skillnaden mellan impressions och clicks. Märker du att sajten får mycket impressions men få klick kan det vara en bra idé att se över sajtens innehåll. 

Impressions: Impressions räknas så fort din URL syns i sökresultatet. Detta gäller även om din sajt ligger på sista positionen och inte syns utan att behöva scrolla ner. Men skulle din sajt exempelvis befinna sig på sida två kommer det inte räknas som en impressionen om personen inte aktivt tar sig till den sidan.

CTR: Det här mätvärdet visar hur många av de som varit på den sidan som sajtens url finns på i sökresultatet som faktiskt klickat sig in på sajten. Det räknas alltså även om sajten är längst ner i sökresultatet och personen inte scrollar ner dit. Står det 3% på CTR är det alltså 3% av de som varit inne på samma sidan som din länk som klickat på den. CTR är ett bra mätvärde för att på ett tydligt sätt ha koll på hur många som klickar på din URL. Detta mätvärde kan dock vara lite missvisande ibland. Exempelvis om dina impressions på senaste tiden har ökat i hög grad kan din CTR sjunka en del utan att det behöver vara något negativt. 

Position: Search Console visar den genomsnittliga positionen för hur sajten syns i Googles sökresultat. Detta är ett användbart mätvärde för att kunna se hur din sajt klättrar i positionerna eller om den sjunker. Utifrån den informationen kan du ta beslut om att exempelvis testa att ändra innehållet. 

 

Google Search Console Resultat

 

 

Tillbaka till digitala ordlistan