Popular products – en potentiell gamechanger för e-handlare

Google arbetar ständigt med att utveckla och lansera nya funktioner. I januari 2020 introducerade Google den nya funktionen “Popular products” som tagits fram för att förbättra shoppingupplevelsen och göra det enklare för användare att se produkter, jämföra priser och läsa produktrecensioner direkt i sökresultatet.

Inledningsvis rullade Google ut uppdateringen i engelskspråkiga länder för att ta upp kampen mot Amazon kring shoppingrelaterade sökningar. Under de senaste veckorna har vi börjat se våra svenska sökresultat populeras av popular products vilket talar för att spelplanen för SEO-arbetet kommer förändras för e-handlare som vill ligga i framkant i sin digitala marknadsföring.

Vad är popular products?

Popular products är ett organiskt format i sökresultatet där Google kan presentera produkter med bilder, produktnamn, priser och annan information som är relevant för användarna direkt i sökresultatet. Till skillnad från Google Shopping är Popular products helt organiskt vilket potentiellt skapar nya möjligheter för mindre e-handelssajter att konkurrera med de stora fiskarna genom att optimera och arbeta smart med PDP (product detail pages) för relevanta kategorier och produkter.

 

Så här kan det se ut på desktop:

Bild som visar ett sökresultat över sneakers och Googles "Popular products".

 

Hur optimerar jag för synlighet i popular products?

Popular products baseras på information i Google Merchant Center, precis på samma sätt som betalda shoppingkampanjer.

För att skapa de bästa förutsättningarna att synas under populära produkter behöver du:

  • Ladda upp din produktfeed i Google Merchant Center
  • Märk upp dina produktsidor med strukturerad data för att göra det enklare för Google att förstå sidornas innehåll och syfte
  • Lägga till viktiga attribut på produkter i produktfeeden som: id, titel, beskrivning, URL, bild, pris, varumärke, gtin och lagerstatus
  • Aktivera “Free product listings” i Google Merchant Center
  • Optimera produktsidornas sidtitlar med relevanta sökord
  • Säkerställ att innehållet på produktsidorna är optimerat, relevant, användbart och hjälpsamt
  • Högkvalitativa och bra produktbilder

Kostar det något att synas under popular products?

Popular products är en del av det organiska sökresultatet och till skillnad från betald shoppingannonsering så kostar det ingenting att listas i utrymmet. Du kan läsa mer om Googles olika typer av fria listningstyper och deras riktlinjer här.

Är du nyfiken och vill veta mer? Hör av dig!

Driver du e-handel och är nyfiken på möjligheterna med popular products eller SEO i överlag? Hör av dig på hej@searchintent.se så snackar vi ihop oss och undersöker hur vi kan hjälpa till.