Nybörjarguide för sökmotoroptimering

I den här SEO-guiden ska vi prata om alla de olika delar som ingår i framgångsrik sökmotoroptimering, eller SEO. Vi ska prata om teknik, vi ska prata om content, vi ska prata om länkar. Men framförallt ska vi prata om hur SEO hänger ihop med en lönsam affärsverksamhet.

Kapitel 1: En introduktion till SEO
Kapitel 2: Sökordsanalys
Kapitel 3: On-page SEO
Kapitel 4: Kommer snart

 

Kapitel 1: SEO – en introduktion till gratis annonsering

Innehållsförteckning:

Vad är SEO?
Värdet av SEO?
Är det verkligen gratis?
Investering VS kostnad
Viktiga begrepp

 

Vad är SEO?

SEO (Search Engine Optimization) omfattar alla metoder och tekniker som kan förbättra en webbsidas rankning i Google och andra sökmotorer. Där ingår bland annat:

  • Länkar som leder till webbsidan
  • Teknik som gör sidan tydlig och snabb
  • Innehåll som följer vissa riktlinjer
  • Bra användarvänlighet (UX)

Beroende på deras karaktär kan metoderna delas in i ”on-page SEO” och ”off-page SEO”.

 

Värdet av SEO

Medvetenheten om betydelsen av SEO börjar bli allmänt spridd idag, och missuppfattningarna börjar sjunka undan. Det är idag få företag som inte alls intresserar sig för den här sidan av sin marknadsföring. Att helt ignorera SEO är ett sätt att avstå från intäkter, och vem vill det.

Varje dag, vecka och månad kanaliseras enorma köpflöden via sökmotorernas resultatsidor. Dagligen öppnar miljontals människor sin webbläsare för att leta efter produkter och tjänster, ofta med en köpintention som är mer eller mindre mogen. Att få del av den värdefulla söktrafiken är kostnadsfritt i en viss mening. Sökmotorns resultatsida fungerar som en gratis annonsyta, eller en anslagstavla där vem som helst utan kostnad kan sätta upp en lapp med sitt erbjudande. Men det finns en hake – naturligtvis finns det en hake.

 

SEO inte gratis trots allt

Liksom på en anslagstavla är det lapparna som sitter överst som får mest uppmärksamhet. I sökmotorn kan kampen om de översta placeringarna bli ganska så intensiv, särskilt när det rör sig om en kommersiell nisch där varje klick representerar påtagliga ekonomiska värden. Med andra ord, ett affärsområde där många människor spenderar mycket pengar online.

Att synas på en topplacering kräver en viss arbetsinsats. Och arbete kostar både tid och pengar, så i det avseendet är det inte gratis att synas i sökresultaten. Även om varje enskild visning i Google är gratis, kan det kosta nog så mycket att ta sig in på topplistan och visas upp för världen.

Men även om SEO i praktiken alltså inte är kostnadsfritt, har det en fördel jämfört med annan annonsering: När en webbsida väl lyckas ta en stark position i Google, kan ni få relevant trafik till er sajt under lång tid framåt. Om Google bedömer att sidan är relevant för en viss sökning, blir den inte plötsligt irrelevant.

 

SEO – investering vs kostnad

En satsning på SEO kan alltså ge trafik under lång tid efter att satsningen är genomförd. Andra typer av annonser ger bara trafik så länge man fortsätter att köpa annonsutrymme. Om andra typer marknadsföring alltså är en kostnad, är SEO en investering.

När man investerar i SEO investerar man i sin egen sajt. För att lyckas med SEO måste man bygga en riktigt bra sajt, och det är ett arbete som kan stärka verksamheten även på många andra sätt, bortom hur sajten rankar i sökmotorn. Saker som konvertering, tydlig information och ökad användarnytta är en del av kärnverksamheten för många verksamheter på nätet.

Det är förstås effektivare att öka sin försäljning genom att investera i sin egen verksamhet jämfört med att ge pengar till någon annan, eller betala någon annan för varje besök som sajten får.

 

Viktiga begrepp inom SEO

Det kan vara lite klurigt att förstå SEO-snacket ibland. För att hjälpa till har vi en riktigt bra FAQ här på sajten, som du kan hitta här. Men vi ska ändå gå igenom en del grundbegrepp redan här, för att se till att du som läser det här är med på noterna i fortsättningen.

SERP – Det som yrkesfolk kallar SERP är helt enkelt sökmotorns sökresultat. Alltså den sida som visas när du har skrivit in en sökfras och klickat på Sök i till exempel Google. För varje indrag i sökresultatet finns en blålänk. Den visar webbsidans titel och tar dig till sidan om du klickar på den. Under blålänken finns en beskrivning av sidans innehåll, som brukar kallas meta description och är ett viktigt element i varje SEO-satsning.

Rankning – När SEO-folk pratar om rankning menar de helt enkelt vilken position i sökresultatet som en webbsida visas på. En majoritet av trafiken som kanaliseras via ett sökresultat går till de översta 3-5 positionerna. Normalt visas ungefär tio webbsidor på första sidan av ett sökresultat, och för webbsidor som visas först på sidan 2 eller senare minskar antalet utklick drastiskt. En sidas rankning skiljer sig mellan olika sökfraser och avgörs av hur relevant sidan är för just den frasen som användaren söker på.

Click-Through Rate (CTR) – Varje gång en webbsida visas i ett sökresultat finns två alternativ: Antingen klickar användaren vidare till sidan, eller också inte. Kvoten mellan antalet klick och antalet visningar kallas Click-Through Rate, förkortat CTR, och beskriver alltså hur stor andel av visningarna i sökmotorn som leder till ett besök på sajten. (Syftet med SEO är ju inte i första hand att synas i Google, utan att generera trafik till sajten – och i nästa steg omvandla besökare till köpare.)

Featured snippet (Utvalt utdrag) – Ibland kan Google visa upp en ruta med strukturerad information om sökfrasen som du skrev in. Innehållet i rutan är ”skrapat” från en relevant webbsida och innehåller en länk till den sidan om du vill läsa mer. Att synas i ett utvalt utdrag kan vara ett smart sätt att synas högst upp utan att ranka på plats nummer 1. Kallas ibland plats 0.

Externa länkar – Varje länk som pekar på din sida från en annan sajt räknas som extern länk. Motsatsen kallas intern länk, och de är också viktiga. Från början var själva idén med Google att räkna hur många externa sajter som ”röstade på” en viss webbsida genom att länka till den, och därigenom värdera sidans relevans. Mycket har hänt sen den tiden, men externa länkar till en sida ingår fortfarande som en av de centrala faktorerna i Googles rankningsalgoritm.

SEO content – En annan central faktor när sökmotorn försöker utvärdera en webbsidas relevans för en viss sökning är förstås innehållet på sidan. Alla textelement på sidan kan ha betydelse för hur sidan rankar i sökmotorn. Det finns en lång rad med tekniker och riktlinjer för att skapa innehåll som är optimerat för att ranka i Google och attrahera söktrafik.

Det genuina lönar sig

Falsk marknadsföring fungerar dåligt i Google. Även om du skulle lyckas ranka för en populär sökning, har du ingen glädje av trafiken om besökarna vänder i dörren.

Kom ihåg ekvationen: Försäljning = CTR x Konvertering

Med andra ord: ingen konvertering, ingen försäljning. Extra trafik till sajten som inte resulterar i ökad aktivitet medför bara ökade kostnader för den ökade prestanda som krävs.

Eller som man brukar säga: Relevans är A och O för ROI i SEO.

Sökordsanalys

Kapitel 2: Sökordsanalys – Vad söker folk på för att hitta er?

Att synas i Google är mycket viktigt, men att bara synas räcker inte. Om ni vill få full effekt av innehållet på er sajt gäller det att synas på rätt sätt. Ni måste synas i rätt sammanhang. Det är här som sökordsanalysen kommer in. När man gör SEO är en gedigen sökordsanalys Steg 1.

Innehållsförteckning:

Exempel
Affärsvärdet
Detektivarbetet

Låt börja med ett exempel som visar varför sökordsanalys är så viktigt. Sen ska vi gå igenom vad som ingår i en sökordsanalys och hur man ska tänka för att hitta sina viktigaste sökord.

 

Exempel – Hyllsystemet Arsenal

Säg att vi har byggt en sajt för att sälja vår innovativa möbel för förvaring som är producerad av återvunna tidningar och kallas ”Arsenal”. Nu vill vi driva trafik till sajten via Googles sökresultat. Vi sätter igång ett SEO-projekt, skapar innehåll på sajten, aktiverar våra konton på sociala medier, bjuder in massor av sajtägare runt om i välden att länka till vår sajt, och så vidare. (Vi ska gå igenom alla delar i en seriös SEO-satsning senare. I nuläget räcker det att säga att vi gör allt vi kan för att ranka bra.)

Och, hurra, vi lyckas! Efter sex månaders idogt arbete syns vår sajt verkligen i det absoluta toppskiktet i Google för alla de tusentals svenskar som varje dag söker på ”Arsenal”.

Ehm, ja just det, Arsenal. Ser du problemet? Av dem som söker på Arsenal, hur många tror du är intresserade av att köpa en hylla? Nej just det, inte många. Sökningar på Arsenal handlar om fotboll.

Vi upptäcker nu, i efterhand, att ”Arsenal” inte är den mest relevanta sökfrasen för vår sajt. De som söker efter Arsenal är som regel inte ute efter det vi har att erbjuda, och därmed har de inget värde för oss.

När de här personerna ser vår sajt i Google kommer en av två saker att hända

  1. De ignorerar vår sajt och klickar på en annan sajt som är relevant för dem.
  2. De klickar trots allt vidare till vår sajt men går lika snabbt tillbaka till Google igen. Vår sajt var inte vad de sökte efter.

Vår missriktade SEO-satsning kan alltså generera en del trafik, vilket låter önskvärt. Men trafik är bara värdefull om den genererar aktivitet, som ett köp eller en prenumeration. Besökare som studsar är bara en onödig belastning för våra servrar.

Det här misstaget undviker vi genom att göra en gedigen sökordsanalys från början. Vi listar ut vilka exakta sökfraser som kommer att bli de mest lönsamma för er. Hur det går till ska vi prata om härnäst.

 

Affärsvärdet av språkliga uttryck

De exakta orden som en person skriver in i Google kan avslöja en hel del om hur mycket han eller hon är värd för ert företag i reda pengar. Det finns ett samband mellan det man skriver in i Google och det belopp man är beredd att spendera när man hittar en bra sajt. Det är det sambandet vi försöker förstå i sökordsanalysen.

När man väljer vilka sökfraser man ska optimera på, är det fyra aspekter som måste finnas med i bilden:

  • Sökvolym
  • Relevans
  • Konkurrens
  • Närhet till köp

Sökvolym
Hur många skriver in en viss fras i sökmotorn varje månad? Svaret kallar vi ”sökvolymen” för frasen. Ju större sökvolym, alltså ju fler som skriver in frasen i Google, desto viktigare blir det för oss att synas i just den sökningen. Vi kommer helt enkelt synas oftare och få fler besökare från Google (i teorin).

Sökvolymen är den grundläggande parametern för sökordsanalysen. Första steget i analysen är att hitta de största sökbegreppen och försöka täcka in dem i vårt innehåll.

Relevans
Som vi såg i Arsenal-exemplet säger sökvolymen inte allt. Det är nämligen inte säkert att sökningen handlar om det vi tror. Ett och samma ord kan ha olika betydelser i olika sammanhang, och den som skriver in ett visst ord kan vara ute efter helt olika saker. Man kan säga att användarna har olika sökintention (search intent alltså).

En sökning med mindre sökvolym men som är mycket relevant för vår sajt kan ge mer värdefull trafik till sajten än en stor sökning som inte är lika relevant.

Konkurrens
För vissa sökfraser är konkurrensen mördande i sökmotorn. Det handlar delvis om sökningar med många sökningar per månad, men det handlar ännu mer om sökningar som hänger ihop med stora utlägg. Man kan tänka sig att den som söker på ”åkgräsklippare” är redo att spendera mer pengar än den som söker på ”handgräsklippare”. I vissa branscher kan ett enda klick i Google vara värt hundratals kronor. Då kan man räkna med att det finns sajter som lägger mycket stora resurser på att synas för just de sökfraserna. Om vi då väljer att optimera vår sajt för en sån sökfras kan vi få svårt att tävla om topplaceringarna. Och kom ihåg att majoriteten av alla klick i sökmotorn går till de översta 3-5 positionerna. Exempel på sajter som kan vara jobbigt att tävla med är Wikipedia, 1177.se, imdb.com, stora dagstidningar och stora varumärken.

Närhet till köp
Vi har sagt att SEO egentligen inte handlar om att synas, utan om att generera trafik till sajten. Men det är inte heller hela sanningen. Besöken är ju inte så mycket värda om de inte leder till köp. Vi vill helst locka besökare som sitter med plånboken i handen och letar efter en Köp-knapp. Vi vill att de ska ha nära till köp.

Även den egenskapen kodas i de sökord som folk skriver i sökmotorn. Visst verkar det troligt att en användare som skriver in ”köpa hostmedicin online” oftare har en köpintention än en som skriver in ”hosta”? Den senare ”populationen” är oftare ute efter ren information.

Olika sökfraser har olika närhet till köp, och den närheten påverkar hur värdefullt det kommer att vara för oss om vi syns i en viss sökning.

 

Lista ut vad saker kallas

Sökordsanalys är inte bara ett krasst sätt att tjäna pengar genom vinna i sökmotorn. Genom att ta reda på hur folk därute söker lär vi oss hur de talar om vår produkt. Låssmeden kanske kallar det för ”tryck”, men folk säger ”handtag”. Det är så de ser på det, och det är det de söker på, och vi kan inte tvinga dem att söka på ”tryck”. Vi måste anpassa oss till människors sätt att tala och tänka. Sökordsanalysen blir en analys av språket så som det faktiskt används, och ur den kan vi dels förstå vilka ord vi bör använda, men även vilka ämnen och frågor som är viktiga att täcka in på sajten.

Kapitel 3: On-page SEO – att bygga en effektiv sajt

När ni har tagit reda på vilka sökbegrepp som är centrala för er sajt, är det dags att börja implementera dem på sajten. Nu har ni ett tydligt mål att arbeta mot, och ni kan se till att allt ni gör på sajten strävar mot samma mål.

En helt sökmotoroptimerad sajt är ett bygge som kan ta sin tid att få på plats. Det är en investering. Men för varje avslutad publicering eller sprint kommer ni allt närmare visionen: Att utvinna maximalt värde ut sökmotorns gratistrafik.

Innehållsförteckning

Off-page eller On-page?
Vad är On-page?
Content – stommen i er webbfastigheten

Off-page eller on-page SEO

Det finns en lång rad aktiviteter som man kan genomföra för att optimera en sajt för utvalda sökbegrepp. För att få överblick kan vi dela upp dem i två kategorier:

  • On-page SEO – aktiviteter på den egna sajten
  • Off-page SEO – aktiviteter på andra sajter

Off-page SEO innefattar alla aktiviteter som äger rum på andra sajter än er egen. Det kan vara länkar och omnämnanden från andra sajter, eller det kan handla om att synas i sociala medier. Det hänger ofta ihop med olika former av samarbeten. Vi ska prata om off-page SEO i ett senare avsnitt av vår SEO-guide.

Men här ska det handla om on-page SEO, alltså alla olika åtgärder som ni kan vidta på er egen sajt – och som ni alltså råder över helt själva (känn pressen!)

Vad är on-page SEO?

Till on-page SEO brukar man räkna följande delar:

  • Content – Brödtext, rubriker, listor, bildtexter m m
  • Meta data – Html Title och Meta Description
  • Internlänkar – Länkar mellan olika sidor på den egna sajten

Vi går igenom delarna i nämnd ordning.

Content – stommen i er webbfastighet

Vi kanske inte behöver upprepa den slitna klyschan att ”content is king”, men grunden i all närvaro på internet är ändå ett textinnehåll som berättar vad det handlar om. Försök att föreställa dig en sajt helt utan text. Det blir, vad ska man säga, mycket exotiskt!

Och även om du lyckas komma på en vettig anledning att bygga en webbplats helt utan text, ska vi nu ge dig en minst lika vettig anledning att inte göra det. Att ändå förse sajten med en viss mängd text. Anledningen ägs av ett av världens största företag och går under benämningen Googles sökmotor. Vi har redan slagit fast att enorma affärsvärden passerar genom sökmotor dagligen, och en sak kan man säga med fullständig säkerhet: En sajt utan text kommer inte att synas i Google.

Det grundläggande steget i sökmotorns utvärdering av en webbsida är att algoritmen ”läser igenom” sidans textinnehåll och försöker lista ut vad sidan handlar om, sidans ämne. Det är sedan detta bedömda ämne som Google matchar mot användarnas sökningar. Om algoritmen inte hittar någon text, kan den inte dra några slutsatser om sidans ämne, och då kan inte sidan vara relevant för någon sökning.

Men att fylla sidan med text är i sig inte tillräckligt för bra SEO. Sökmotoroptimering ställer en del ganska specifika krav på texten.

Använd nyckelorden på sidan

När ni har valt vilka nyckelord ni ska optimera sidan för, gäller det att ni också använder just de nyckelorden på sidan. Det finns ingen annan enskild åtgärd som har större effekt på sidans rankning i sökmotorn, och i förlängningen på era intäkter (i alla fall den delen som kommer via söktrafik). Genom att använda nyckelorden på sidan talar ni om för Google vad sidan handlar om.

Och det här är inget konstigt utan en helt naturlig process. Om man skapar en webbsida om ett visst ämne är det ju nästan omöjligt att inte nämna ämnet i texten på sidan. Skriver du om fotboll kommer det att stå ”fotboll” lite här och där i texten, det är logiskt. Men hur logiskt och naturligt det än verkar, händer det faktiskt att sajtägare och copywriters missar detta. Med påföljd att sidan seglar under radarn i sökmotorn. Folk kan inte hitta den.

Ni ska inte heller nöja er med att nyckelorden nämns i texten, utan ni ska sträva efter att exponera nyckelorden på rätt sätt. Det finns två aspekter här:

  • Värdefulla positioner
  • Keyword-frekvens

Vi går igenom dem en i taget.

Värdefulla positioner för nyckelord

När Googles algoritm hittar ord och fraser som verkar hänga ihop med användarens sökning, får sidan poäng som stärker rankningen för just den sökningen. Men hur mycket poäng som delas ut beror på var orden befinner sig på sidan. Alla positioner är inte likvärda i algoritmens ögon.

Det finns vissa ställen och vissa textelement som har större tyngd för Googles algoritm:

  • H1
  • Meta Title (mer info längre ner)
  • Underrubriker
  • Tidigt i ett stycke
  • Listor
  • Fetstilta ord

Det som står i sidans översta rubrik är som regel kopplat till sidans ämne, och om sökbegreppet står i rubriken är det ett tecken på sidans relevans för sökningen. Samma typ av resonemang gäller för de övriga positionerna. Det faktum att ett nyckelord är placerat i en viktig position tyder på att ordet är relevant för sidans ämne. Om ordet förekommer i flera viktiga positioner stärker det relevansen betydligt.

Så resonerar sökmotorn, men det är också ett vanligt mönster i välskrivna texter. Att ämnet som det handlar om nämns i de här positionerna hänger ihop med läsbarhet och tydlighet, att texten är lätt att navigera och att läsaren kan hitta viktig information. Man kan säga att Googles algoritm emulerar mänsklig läsning för att bedöma om texten är relevant eller inte. På så sätt går SEO och läsbarhet hand i hand, i viss utsträckning.

Ett av de allra viktigaste ställena att placera sitt viktigaste keyword är i Meta Title. Det kan du läsa mer om lite längre ner.

Keyword-frekvens (keyword frequencey)

Om ett sökbegrepp bara nämns en gång i texten är det inte särskilt troligt att texten handlar om det som användaren söker efter. En sån förekomst antyder snarare att ämnet för sökningen bara nämns i förbifarten på sidan, i en bisats. Sidan är alltså inte särskilt relevant för sökningen. ”Den behöver vi inte visa i vårt sökresultat”, tänker nog algoritmen. (Glöm inte att det är AI vi pratar om här). Sidan syns inte för de sökningarna som vi har bedömt som viktigast.

Förekommer sökbegreppet däremot många gånger, ja då börjar det bli intressant. ”Här har vi kanske nåt bra!”

Det är alltså viktigt att våra utvalda nyckelord förekommer med en viss intensitet på sidan. Det finns ingen bestämd siffra, utan lämpligt antal förekomster beror på hur lång texten är. I en lång text vill vi få in nyckelordet fler gånger än i en kort text. Förhållandet mellan antalet förekomster av nyckelordet och antalet ord på sidan kallas keyword-frekvens, eller keyword frequency. Det finns inte heller någon exakt, helig frekvens, men siffror mellan 3 och 5 procent brukar nämnas. Det handlar alltså om ett tjugotal förekomster på 500 ord.

Det viktiga är att nyckelordet finns med här och där på ett naturligt sätt. Om man blir överambitiös och fullständigt bombar sidan med nyckelord, då kallas det ”keyword spamming”. Det är ett beteende som bestraffas av Google och det försämrar faktiskt sidans rankning.

Konstiga nyckelord – använd omskrivningar

Som vi nämnde går SEO och läsbarhet hand i hand, men bara i en viss utsträckning. Om vår sökordsanalys innehåller ”konstiga” sökbegrepp kan det bli en intressekonflikt här, och man måste ta ställning till vad som är viktigast – kvalitet eller synlighet.

Säg att frasen ”köpa eltandborste rabatt” är det vanligaste sökbegreppet som är relevant för vår sida. Då har vi ett ”konstigt” nyckelord som är svårt att implementera på sidan enligt de principer vi har gått igenom här. Hur man än vänder sig kommer formuleringen inte att låta naturlig i en text. ”Elva tips när du ska köpa eltandborste rabatt.” Nej, det blir inte bra.

Historiskt har man i SEO-branschen ofta sett sig tvungna att jobba in den här typen av trasiga fraser i texterna, vilket har haft dåliga effekter på folks förtroende för Google och faktiskt ”hela internet”. Det är inte bra för Googles affärer, och med stora ansträngningar har de idag kommit så långt att det här sättet att jobba inte längre behövs.

Idag har Googles sökalgoritm en så stark språkförståelse att du inte behöver jobba in den exakta sökfrasen i texten, om den inte är naturlig. Skriv om den så att texten låter bra, och Google kommer förstå vad du menar. ”Elva tips när du ska köpa eltandborste med rabatt” är ju betydligt bättre rent språkligt, eller hur!

Metadata – verka utan att synas

Till skillnad från content (eller innehåll), som är information PÅ sidan, är metadata information OM sidan. Metadata syns inte på själva webbsidan, däremot syns de desto mer på andra ställen. Så det här med att verka utan att synas är inte helt relevant när allt kommer omkring. Men det låter bra.

Rent konkret består metadata av två textsträngar, eller fält:

  • Meta Title
  • Meta Description

Låt oss kika närmare på dem var för sig.

Meta Title – den blå länken i sökmotorn

Man kan säga att Meta Title är sidans titel, men det är en titel som inte visas på sidan. Om man tittar noga kan man se texten från Meta Title i överkanten på webbläsarens fönster, men idag är den ytan oftast väldigt smal, och man ser bara början av titeln.

Däremot är Meta Title extremt synlig i Googles sökresultat. Det är nämligen den texten som omvandlas till den klassiska blå länken. Det är den texten man vill att användaren ska läsa, och det är den texten man vill att användaren ska klicka på.

<Bild på SERP med titel och description utmärkta>

Meta Title är centralt för SEO på två sätt:

  • Blå länken är avgörande för utklick.
  • Fältet har stor vikt för sidans rankning.

Med två så centrala uppdrag i er kamp för att attrahera gratis söktrafik till er sajt, kan man säga att Meta Title är den enskilt viktigaste texten ni har att skriva (när det gäller SEO), och den får inte vara längre än 65 tecken. En modern form av Haiku med stor inverkan på företagets intäkter.

Tre tips för en effektiv Meta Title

  • Använd sidans viktigaste keyword
  • Ge kärnfull information om sidan
  • Locka till klick

(I Html-koden representeras Meta Title av det element som heter <title>. Det brukar ligga överst i <body>-elementet.)

Meta Description – Texten under blålänken

Under varje blå länk finns en text på ett par-tre rader. Den texten hämtas från ett fält som brukar kallas Meta Description. I bästa fall.

Det är inte svårt att inse hur viktig den här texten är för att övertyga användare av sökmotorn att klicka vidare till sidan. Lyckas ni placera något vettigt här, ökar chanserna betydligt att användaren vill (och vågar) välja er sidan framför andra. Det handlar om att locka och lova, men också om att skapa förtroende.

Meta Description har ingen vikt för sidans rankning i Google, men det är ändå viktigt att sidans viktigaste keyword finns med i texten. Det hänger ihop med hur Google använder den här informationen. Det är nämligen inte säkert att Google verkligen använder sidans Meta Description för att ”berika” texten under den blå länken. Om sökmotorn så önskar, kan den ta en eller flera textsnuttar från sidans brödtext istället.

Sökmotorns mål är att presentera en beskrivning av sidan som är relevant för det inmatade sökbegreppet. Genom att använda sidans viktigaste keyword i Meta Description ökar ni chansen att sökmotorn ska bedöma texten som relevant för sökningar som innehåller det sökordet. Och det är ju de sökningarna som är viktigast att synas i, för den sidan.

En annan vanlig användning för Meta Description är när användare länkar till sidan från olika sociala medier. Då används ofta Meta Description rakt av, så det är en kontext som är bra att ha med när ni skapar era Meta Description-texter.

Tips för en bra Meta Description

  • Skriv en bra annonstext som lockar till klick.
  • Använd sidans viktigaste nyckelord.

Interna länkar

En länk från en sida till en annan på er webbplats fungerar som en kanal för sökmotorns kärlek. En sida som många andra sidor pekar på bedöms som central. En sida som pekar på andra sidor men inte själv pekas på blir mindre relevant. Genom att bygga en genomtänkt länkstruktur på sajten kan ni påverka vilka sidor som ska synas i Google.

En länk ökar målsidans relevans framförallt för sökningar som relaterar till länkens länktext. Länktexten är den text man klickar på, som brukar markers med understrykning. Genom att använda målsidans viktigaste nyckelord i länktexten talar ni om för Google att målsidan är relevant för sökningar på den frasen. Varje sådan länk blir en ytterligare bekräftelse av det som redan framgår av sidans Meta Title, H1, keyword-frekvens osv.

Ibland kan det dock verka onaturligt att använda det exakta nyckelordet, eller nyckelfrasen, i länktexten. Då är det bättre att använda en länktext som verkar naturlig i sin kontext. Det fina är att sökmotorns algoritm börjar bli så pass språkkunnig att även kontexten omkring en länk bidrar till målsidans relevans inom den kontexten. Det blir alltmer sant att Google kan läsa.

Några avslutande ord

Det finns alltså väldigt många meningsfulla aktiviteter man kan ägna sig åt på sin webbplats för att vinna slaget om söktrafiken. Om man menar allvar med detta är det ett ständigt pågående arbete. Men det är ett arbete som linjerar perfekt med det traditionella innehållsarbetet, och när ni har införlivat SEO med de befintliga processerna kommer det att göra alla era content-insatser lite skarpare.

 

SEO