Blogg om SEO och SEM
SearchIntents specialister ger tips och råd kring SEO, SEM och digital marknadsföring och livet som sökmotorkonsult i allmänhet.
SearchIntents specialister ger tips och råd kring SEO, SEM och digital marknadsföring och livet som sökmotorkonsult i allmänhet.
Customer Lifetime Value (CLV), eller kundens livstidsvärde, representerar det totala värde en kund förväntas bidra med under hela er kundrelation. Genom att beräkna ett framtida värde för en kund kan vi utöka investeringen i försäljning och marknadsförings-aktiviteter. Räkna ut Customer Lifetime Value (CLV) Formel: Customer Lifetime Value = (Köpfrekvens * Ordervärde). För att räkna ut…
Google arbetar ständigt med att utveckla och lansera nya funktioner. I januari 2020 introducerade Google den nya funktionen “Popular products” som tagits fram för att förbättra shoppingupplevelsen och göra det enklare för användare att se produkter, jämföra priser och läsa produktrecensioner direkt i sökresultatet. Inledningsvis rullade Google ut uppdateringen i engelskspråkiga länder för att ta…
När Performance Max lanserades i slutet av 2021 möttes det av både hyllningar och skepsis från branschen. Inte så konstigt med tanke på att P-Max skiljer sig så pass mycket från andra kampanjtyper i Google Ads. I den här artikeln går vi igenom vad Performance Max är och hur vi går tillväga för att sätta…
Det hör inte direkt till ovanligheten att googla efter en närliggande restaurang, frisör eller butik. Sökresultatet du får på en sådan sökning är anpassad efter din lokala sökintention, så att du som har sökt enkelt ska kunna hitta exempelvis den bästa restaurangen som matchar din intention. Men hur kan man egentligen anpassa sin egen sajt…
När man hör ordet sökmotorer är det vanligt att Google omedelbart kommer i tankarna, och det är inte särskilt konstigt med tanke på att Google är den dominerande sökmotorn i världen. Dess enorma popularitet har gjort att “googla” har blivit ett etablerat verb för att utföra sökningar på Internet. Men det är viktigt att komma…
Inom digital marknadsföring finns det många begrepp att hålla koll på och det är inte alltid helt lätt. Har du stött på SEO och SEM men inte riktigt förstått vad de faktiskt innebär? Då har du kommit rätt! I denna artikel kommer vi att förklara hur SEO (Sökmotoroptimering) och SEM (Sökmotormarknadsföring) skiljer sig åt och…
Efter lanseringen för en månad sedan har det gått fort för Bing – i skrivande stund har Bing passerat över 100 miljoner aktiva användare och är för första gången ett reellt hot mot Google. Vi har testat verktyget och kommer här reda ut vad som är nytt i Bings sökmotor och dela med oss av…
Är 2023 året då AI-genererat innehåll kommer börja användas på stor skala? Hur förbereder vi oss på cookiedöden? Hur förändras vårt arbete i och med övergången till Google Analytics 4? I det här inlägget blickar vi framåt och pratar om hur digital marknadsföring förändras under 2023.
Planerar du att börja sälja på Amazon i Sverige? Du är inte ensam. Kanalen har en enorm potential och det är ingen vild gissning att den kommer att bli en av de viktigaste och största marknadsplatserna för den svenska e-handeln. Men hur fungerar det egentligen och vad behöver du veta för att komma igång?
SMM, är det en felstavning av SMS kanske du tänker? Ett nytt buzzword som alla mediehus börjat slänga sig med för att du som kund ska bli förvirrad? I den här guiden förklarar vi allt du vill veta om SMM och tipsar om hur du kommer igång.